Pieniądze z opłaty recyklingowej odprowadzanej przy pierwszej rejestracji pojazdów zasilą budowę kanalizacji. Tymczasem branża proponowała, by 1,2 mld zł poszło na premie za złomowanie starych aut.
Stowarzyszenie Forum Recyklingu Samochodów (FORS) zaproponowało, by wpływy z opłat recyklingowych przeznaczono na premie dla osób złomujących stare pojazdy. Zdaniem FORS wystarczy zachęta w postaci 1 tys. zł. Jednocześnie do 1 tys. zł podniesiono by opłatę recyklingową płaconą przez producentów i importerów aut. - To z pewnością przyniesie ogromny efekt. Spodziewamy się, że dzięki temu Polacy zezłomują nawet milion starych samochodów, przekonuje Adam Małyszko, prezes FORS. Swoją propozycję stowarzyszenie wysłało do resortu środowiska, który odpowiada za nadzór nad NFOŚiGW. Jednak jak dowiedziała się "Rz" 950 mln zł z funduszu wrakowego zostało już przeznaczone na projekty wodno-ściekowe samorządów.
Jak to możliwe, że pieniądze na recykling samochodów finansują zupełnie inne cele? Resort środowiska przez wiele miesięcy nie miał pomysłu, jak wykorzystać ogromną ilość pieniędzy uzbieranych na subfunduszu. Tymczasem w ub.roku okazało się, że może zabraknąć funduszy na zorganizowanie światowej konferencji klimatycznej (COP14) w Poznaniu. Postanowiono wtedy sięgnąć po pieniądze z NFOŚiGW i w ekspresowym tempie przeprowadzano nowelizację prawa o ochronie środowiska.
Umożliwiła ona wydanie zebranych na subfunduszu wrakowym pieniędzy na niemal wszystkie cele związane z ochroną środowiska. COP14 kosztowała zresztą tylko 63 mln zł, więc na kontach NFOŚiGW wciąż leżały duże sumy. Fundusz postanowił pożyczyć je samorządom na budowę instalacji wodno-ściekowych. - Wybraliśmy 9 najbardziej zagrożonych projektów, które przekroczyły budżety i przez to mogą stracić unijne dofinansowanie - mówi Witold Maziarz, rzecznik NFOŚiGW.
FORS nie zamierza jednak rezygnować z pomysłu premii za złomowanie, licząc na kolejne wpływy z opłaty recyklingowej. Zdaniem Wojciecha Drzewieckiego, prezesa IBRM Samar, propozycje FORS warto połączyć z pomysłem resortu gospodarki - dotacji do zakupu nowego auta, pisze "Rzeczpospolita".
Ale resort środowiska nie chce teraz podejmować decyzji. - Opłata recyklingowa została zaskarżona jako niezgodna z prawem do Trybunału Konstytucyjnego. Dopiero po jego orzeczeniu będziemy mogli zdecydować co dalej, zastrzega wiceminister środowiska Stanisław Gawłowski.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Kanalizacja zamiast premii za złomowanie starych aut