XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Kanalizacja zamiast premii za złomowanie starych aut

Kanalizacja zamiast premii za złomowanie starych aut
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Pieniądze z opłaty recyklingowej odprowadzanej przy pierwszej rejestracji pojazdów zasilą budowę kanalizacji. Tymczasem branża proponowała, by 1,2 mld zł poszło na premie za złomowanie starych aut.

Na koncie Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zebrało się już 1,2 mld zł na tzw. subfunduszu wrakowym. To efekt sprowadzania z zagranicy ogromnej ilości starych samochodów. Za każde sprowadzone auto osobowe i dostawcze trzeba zapłacić przy rejestracji 500 zł na poczet recyklingu, przypomina "Rzeczpospolita".

Stowarzyszenie Forum Recyklingu Samochodów (FORS) zaproponowało, by wpływy z opłat recyklingowych przeznaczono na premie dla osób złomujących stare pojazdy. Zdaniem FORS wystarczy zachęta w postaci 1 tys. zł. Jednocześnie do 1 tys. zł podniesiono by opłatę recyklingową płaconą przez producentów i importerów aut. - To z pewnością przyniesie ogromny efekt. Spodziewamy się, że dzięki temu Polacy zezłomują nawet milion starych samochodów, przekonuje Adam Małyszko, prezes FORS. Swoją propozycję stowarzyszenie wysłało do resortu środowiska, który odpowiada za nadzór nad NFOŚiGW. Jednak jak dowiedziała się "Rz" 950 mln zł z funduszu wrakowego zostało już przeznaczone na projekty wodno-ściekowe samorządów.

Jak to możliwe, że pieniądze na recykling samochodów finansują zupełnie inne cele? Resort środowiska przez wiele miesięcy nie miał pomysłu, jak wykorzystać ogromną ilość pieniędzy uzbieranych na subfunduszu. Tymczasem w ub.roku okazało się, że może zabraknąć funduszy na zorganizowanie światowej konferencji klimatycznej (COP14) w Poznaniu. Postanowiono wtedy sięgnąć po pieniądze z NFOŚiGW i w ekspresowym tempie przeprowadzano nowelizację prawa o ochronie środowiska.

Umożliwiła ona wydanie zebranych na subfunduszu wrakowym pieniędzy na niemal wszystkie cele związane z ochroną środowiska. COP14 kosztowała zresztą tylko 63 mln zł, więc na kontach NFOŚiGW wciąż leżały duże sumy. Fundusz postanowił pożyczyć je samorządom na budowę instalacji wodno-ściekowych. - Wybraliśmy 9 najbardziej zagrożonych projektów, które przekroczyły budżety i przez to mogą stracić unijne dofinansowanie - mówi Witold Maziarz, rzecznik NFOŚiGW.

FORS nie zamierza jednak rezygnować z pomysłu premii za złomowanie, licząc na kolejne wpływy z opłaty recyklingowej. Zdaniem Wojciecha Drzewieckiego, prezesa IBRM Samar, propozycje FORS warto połączyć z pomysłem resortu gospodarki - dotacji do zakupu nowego auta, pisze "Rzeczpospolita".

Ale resort środowiska nie chce teraz podejmować decyzji. - Opłata recyklingowa została zaskarżona jako niezgodna z prawem do Trybunału Konstytucyjnego. Dopiero po jego orzeczeniu będziemy mogli zdecydować co dalej, zastrzega wiceminister środowiska Stanisław Gawłowski.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Kanalizacja zamiast premii za złomowanie starych aut

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!