Wspólny prototyp cyberzabezpieczeń samochodów autonomicznych i łączących się z internetem zaprezentowały firmy Kaspersky Lab oraz AVL Software and Functions GmbH podczas trwających targów motoryzacyjnych we Frankfurcie.
- Oprogramowanie opracowane przez Kaspersky Lab i AVL ma zapobiegać niechcianemu kontaktowi pomiędzy różnymi komponentami samochodu i pomagać zapewnić poprawną, odporną na ingerencje komunikację w obrębie sieci pojazdu.
- Projekt ma znaleźć szczególne zastosowanie w pojazdach autonomicznych.
Secure Communication Unit (SCU) to prototyp rozwiązania bezpieczeństwa odpornego na ingerencję komunikacji między komponentami pojazdu, samochodem a jego zewnętrzną infrastrukturą chmurową odpowiedzialną m.in. za zdalną diagnostykę i telematykę.
Projekt ma znaleźć szczególne zastosowanie w pojazdach autonomicznych wykorzystujących liczne czujniki, aplikacje, podsieci i moduły komunikacji współdziałające z innymi pojazdami i ich środowiskiem. Funkcje tego rodzaju samochodów mogą być kontrolowane zdalnie, co czyni je potencjalnym celem cyberataków.
SCU jest jednostką kontroli komunikacji połączoną z kilkoma podsieciami lub kontrolerami tych podsieci w ramach sieci samochodowej, pełniącą funkcję pojedynczej bramy bezpieczeństwa dla całej komunikacji przychodzącej i wychodzącej. Oprogramowanie opracowane przez Kaspersky Lab i AVL ma zapobiegać niechcianemu kontaktowi pomiędzy różnymi komponentami samochodu i pomagać zapewnić poprawną, odporną na ingerencje komunikację w obrębie sieci pojazdu.
Zobacz 1112 największych firm przemysłowych w Polsce (jedyny taki raport w polskim internecie)
Rozwiązanie korzysta z systemu operacyjnego mikrojądra KasperskyOS wykluczającego możliwość nieudokumentowanej funkcjonalności, co ma zmniejszać ryzyko cyberataków. Pozostałe komponenty obejmują silnik polityki bezpieczeństwa Kaspersky Security System, który określa konkretny zakres i charakter interakcji między różnymi komponentami a strukturą kanału wraz z zestawem algorytmów szyfrowania, jak również usługami niskopoziomowej ochrony w oparciu o możliwości sprzętu.
Platforma Kaspersky i AVL zapewnia ramy konstrukcyjne dla określonych, zindywidualizowanych aplikacji, umożliwiając producentom samochodów opracowanie i implementację unikatowych SCU w swoich pojazdach w oparciu o określony sprzęt i dodatkowe komponenty oprogramowania zgodnie ze swoimi planami produkcyjnymi. Zaprezentowany we Frankfurcie prototyp został zaimplementowany w architekturze ARMv7 z zalecaną pamięcią RAM 128 MB, jednak twórcy zapewniają o możliwości opracowania innych platform sprzętowych dla indywidualnych przypadków. SCU jest dostępna dla producentów OEM, ODM, integratorów systemów oraz twórców oprogramowania na całym świecie.
Austriacka spółka AVL Software and Functions GmbH jest największą na świecie niezależną firmą specjalizującą się w rozwoju, symulacji i opracowywaniu technologii testowania układów napędowych stosowanych w samochodach osobowych, ciężarowych oraz w silnikach o dużej mocy. Zgodnie z komunikatem prasowym firma "posiada" ponad 8,6 tys. pracowników na całym świecie. W 2016 r. przychody firmy ze sprzedaży wyniosły 1,4 mld euro.
Założona w 1997 roku firma Kaspersky Lab działa w sektorze cyberbezpieczeństwa. Z antywirusów i innych produktów opartych na technologiach firmy korzysta ponad 400 mln indywidualnych użytkowników i 270 tys. klientów korporacyjnych na całym świecie. Kaspersky Lab ma siedzibę w Moskwie i oddziały w 33 państwach, w tym od 2000 roku w Polsce.
Od maja 2017 firma boryka się z nasilającymi się oskarżeniami amerykańskiego rządu o współpracę z rosyjskimi służbami. Założyciel i szef firmy, miliarder Jewgienij Kaspierski, na Zachodzie znany jako Eugene Kaspersky, jest absolwentem elitarnej szkoły kryptologii KGB. Krytycy twierdzą, że nie jest prawdopodobne, by Kaspersky Lab mogła w Rosji działać niezależnie.
Firma wielokrotnie zapewniała, że nie pomogłaby żadnemu rządowi w cyberszpiegostwie. Mimo to amerykański resort bezpieczeństwa narodowego polecił agencjom rządowym usunięcie wszystkich produktów rosyjskiej firmy.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Kaspersky proponuje zabezpieczenia dla samochodów