PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

KE ma wątpliwości ws. pomocy dla Fiata na Śląsku

Autor: PAP
09-02-2011 16:52
KE ma wątpliwości ws. pomocy dla Fiata na Śląsku

Komisja Europejska poinformowała w środę, że zbada dokładnie ulgi podatkowe i dotacje, jakich Polska chce udzielić na rzecz inwestycji Fiata na Śląsku. Chodzi o produkcję silników benzynowych nowej generacji. KE ma wątpliwości, czy pomoc nie wzmocni zanadto Fiata.

Komisja Europejska poinformowała w środę, że zbada dokładnie ulgi podatkowe i dotacje, jakich Polska chce udzielić na rzecz inwestycji jednej ze spółek Fiata w woj. śląskim. Przedstawiciele grupy Fiata w Polsce nie komentują komunikatu KE w tej sprawie.
Sprawa nie dotyczy produkowanych w fabryce Fiata w Tychach samochodów, ale wytwarzanych w fabryce Fiat Powertrain Technologies Poland w Bielsku-Białej silników benzynowych nowej generacji. KE ma wątpliwości, czy pomoc publiczna dla tej inwestycji nie wzmocni zanadto Fiata w zakresie jego udziałów w rynku oraz zdolności produkcyjnych.

Wszczęcie przez KE formalnego postępowania wyjaśniającego daje zainteresowanym stronom możliwość zgłaszania swoich uwag w tej sprawie. Nie przesądza to jednak o wyniku postępowania.

"Komisja popiera pomoc udzielaną jako zachętę do realizacji projektów inwestycyjnych w regionach mniej rozwiniętych oraz w regionach, w których stopa bezrobocia jest wysoka. Musimy być jednak bardzo ostrożni i zadbać o to, aby występujące w związku z tym zakłócenia konkurencji nie przewyższyły korzyści wynikających z pomocy, szczególnie w sektorach, w których pojawiają się nadwyżki zdolności produkcyjnych lub inne problemy" - oświadczył w komunikacie unijny komisarz ds. konkurencji Joaquin Almunia.

Jak podaje KE, koszty inwestycji wynoszą 180 mln euro (ok. 732,7 mln zł). Polska zamierza przyznać pomoc w wysokości 40,9 mln euro (166,4 mln zł) w formie ulgi podatkowej, dotacji w ramach programu operacyjnego "Innowacyjna Gospodarka" oraz bezpośrednich dotacji: jako zachęty do realizacji inwestycji oraz na koszty związane z zatrudnieniem. Takie plany Polska zgłosiła do Brukseli na początku ubiegłego roku.

"Nie komentujemy komunikatu Komisji Europejskiej" - powiedział w środę PAP rzecznik Fiat Auto Poland (FAP) Bogusław Cieślar, reprezentujący służby prasowe całego koncernu w Polsce. Zastrzegł przy tym, że należy odróżniać producenta samochodów, jakim jest FAP, od producenta silników, jakim jest Fiat Powertrain Technologies (FPT).

Korzenie bielskiego zakładu FPT sięgają XIX wieku. Od lat 50. ub. wieku produkowano tam m.in. silniki do samochodów "Syrena" i silniki do łodzi; od lat 70. także "maluchy" i silniki do nich, a później fiata cinquecento. Po 2000 r. bielska fabryka, której teren częściowo włączono do Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, była wspólną własnością Fiata i General Motors (po 50 proc. udziałów). W toku przygotowań do rozpoczętej tam w ubiegłym roku produkcji silnika twinair, Fiat odkupił udziały GM. Obecnie zakład FPT w Bielsku-Białej należy w 100 proc. do grupy Fiata.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


38 501 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

777 996 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP