PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

KE: Trudno skoordynować wsparcie sektora samochodowego

Autor: PAP
17-01-2009 07:36

Komisja Europejska przedstawiła w piątek cały wachlarz możliwych środków wsparcia dotkniętego kryzysem sektora motoryzacyjnego w Unii Europejskiej, przyznając, że koordynacja podejmowanych działań będzie "trudna".

"Skoordynowana akcja - to trudne zadanie" - powiedział w Brukseli unijny komisarz ds. przemysłu Guenter Verheugen po ministerialnym spotkaniu "27" w sprawie kryzysu w sektorze samochodowym, wywołanego recesją gospodarki.
Niektóre kraje, jak Francja i Hiszpania, otwarcie opowiadają się za europejskim planem pomocy producentom samochodów. Zwłaszcza po tym, gdy USA ogłosiły, że wesprą zagrożonych bankructwem amerykańskich producentów samochodów sumą 17,4 mld dolarów. "Jest konieczne, by Europa działała wspólnie" - przekonywał w Brukseli baron Peter Mandelson, brytyjski minister ds. biznesu, a do niedawna - komisarz ds. handlu.

Jednak Verheugen przyznał, że trudno mówić o koordynacji, kiedy poszczególne kraje członkowskie same przyjmują narodowe plany wsparcia sektora motoryzacyjnego. Dla przykładu: by pobudzić popyt w branży motoryzacyjnej, niemiecki rząd przewiduje dopłatę 2,5 tys. euro do nowo kupowanego samochodu, Francja - tysiąc euro, inne kraje - jeszcze mniej.

Dopłaty mają zachęcić do wymiany starych samochodów na nowe, bardziej przyjazne środowisku modele, pozwalając jednocześnie producentom pozbyć się aut czekających na przyfabrycznych parkingach. Drastyczny spadek sprzedaży spowodował w wielu zakładach w całej UE wstrzymanie albo ograniczenie produkcji i wysłanie załóg na przymusowe urlopy.

"Wszyscy się zgadzają, że ostateczny wynik podejmowanych działań musi być pozytywny dla środowiska i wykluczone są zakłócenia konkurencji na wspólnym unijnym rynku" - podkreślił Verheugen. Obawy wynikają właśnie z różnic między podejmowanymi przez kraje członkowskie sposobami wsparcia sektora - które mogą uprzywilejować przedsiębiorstwa w jednym kraju kosztem sąsiadów.

"Komisja Europejska nie zamierza zmieniać zasad konkurencji i pomocy państwa" - oświadczył niemiecki komisarz. Jego zdaniem już w tej chwili są one wystarczająco elastyczne, po poluzowaniu w grudniu zeszłego roku. Apelował, by nie doszło do "wyścigu na subsydia" między krajami członkowskimi, a także o współpracę między krajami i "przejrzystość".

KE uważa, że przede wszystkim na firmach motoryzacyjnych spoczywa odpowiedzialność za stawienie czoła kryzysowi. Muszą one zwłaszcza inwestować w innowacyjne technologie i dostosować moce produkcyjne. Z uwagi na rozmiary kryzysu, KE zachęca jednak kraje członkowskie do pomocy sektorowi: Francja, Szwecja, Niemcy i Hiszpania finalizują swoje narodowe plany.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


42 975 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

777 996 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP