XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

KE zgodziła się na przejęcie Opla przez Peugeota

KE zgodziła się na przejęcie Opla przez Peugeota
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Komisja Europejska zgodziła się w środę na przejęcie należącego do koncernu General Motors producenta aut Opel przez francuskiego producenta Peugeot uznając, że transakcja nie narusza unijnych przepisów dotyczących konkurencji.

Komisja Europejska badała, jaki będzie wpływ transakcji na rynek motoryzacyjny, zarówno na poziomie europejskim jak i poszczególnych krajów unijnych. Według KE będzie on na tyle mały, że nie zagrozi konkurencji. Tylko na dwóch rynkach - w Portugalii i Estonii - udział firm w sektorze małych samochodów dostawczych po przejęciu osiągnie ponad 40 proc.

Według Komisji Europejskiej, po transakcji firmy nadal będą zmagały się z silną konkurencją takich producentów jak: Renault, Volkswagen, Daimler, Ford, Fiat i firm azjatyckich.

Peugeot należy do francuskiego koncernu motoryzacyjnego PSA, który produkuje i sprzedaje samochody osobowe i lekkie pojazdy dostawcze na całym świecie, także pod markami Citroen i DS. Opel, obecnie kontrolowany przez General Motors, oferuje samochody osobowe i lekkie pojazdy dostawcze pod marką Opel i Vauxhall.

W marcu koncern motoryzacyjny PSA kupił od General Motors firmę Opel oraz jego brytyjską markę, Vauxhall. Umowa między tymi podmiotami jest warta 2,2 mld euro.

Poza PSA w kupnie europejskiej części koncernu GM uczestniczy francuski bank BNP Paribas. Umowa dotyczy ponad 12 zakładów produkcyjnych, zatrudniających ok. 40 tys. osób. Prezes PSA Carlos Tavares zapowiedział, że utrzyma w nich miejsca pracy.

Pozyskanie Opla wyniesie PSA na drugie miejsce wśród europejskich koncernów motoryzacyjnych, tuż za niemieckim Volkswagenem. Jak podkreślają analitycy, dołączenie do wyników PSA ok. 1,2 mln samochodów sprzedawanych rocznie przez Opla pomoże Francuzom rozłożyć koszty m.in. prac nad technologią pojazdów autonomicznych i przyjaznych dla środowiska jednostek napędowych.

PSA zostało w 2014 roku wykupione przez władze Francji i chińską firmę motoryzacyjną Dongfeng Motor. Następnie koncern przeszedł restrukturyzację, która polegała m.in. na zamrożeniu pensji i zamknięciu niektórych zakładów.

W 2016 roku PSA odnotował zysk operacyjny większy o 18 proc. niż w poprzednim roku, wynoszący 3,2 mld euro. W tym czasie sprzedano ponad 3,1 mln samochodów.

W Polsce General Motors Manufacturing Poland (GMMP) zatrudnia ok. 4,1 tys. osób. W skład spółki wchodzą trzy zakłady: fabryka samochodów osobowych w Gliwicach, zakład produkcji silników w Tychach oraz zlokalizowane w Tychach Centrum Usług Wspólnych.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: KE zgodziła się na przejęcie Opla przez Peugeota

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!