PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Kolejna rewolucja w Iranie. Tym razem motoryzacyjna

Autor: wnp.pl (PIM)
28-12-2017 12:49 |  aktualizacja: 28-12-2017 13:46
Kolejna rewolucja w Iranie. Tym razem motoryzacyjna

W Iranie wytwarzanych jest kilka starszych modeli Peugeota, a wkrótce ma ruszyć produkcja modelu 301.

Fot. Materiały prasowe

Iran podniósł znacznie cła na importowane samochody i zezwolił na sprowadzanie samochodów z silnikami o pojemności 2,5-3 litry. Większe nadal są zabronione. Skok ceł ma wspierać rodzimą produkcję.

  • Iran produkuje już ponad milion aut rocznie. Import nie sięga jednej dziesiątej tej liczby.
  • Ceny importowanych samochodów w Iranie wzrosły niemal o połowę.
  • Import części do produkcji aut wzrósł o ponad 80 proc.
Irańskie władze w czerwcu zablokowały internetowy system rejestracji importowanych samochodów i na kilka miesięcy praktycznie wstrzymały import. Według oficjalnych informacji czekan na przyjęcie przez rząd proponowanych zmian przepisów, który miałaby mocniej wesprzeć rodzimą produkcję, a także eksport irańskich samochodów. Teraz system ma znowu zacząć działać, ale już przy nowych stawkach cła.

Czytaj także: Perskie nadzieje - jakie możliwości otwierają się przed polskim biznesem w Iranie

Według irańskiej "Financial Tribune" cła na samochody z silnikami do 1,5 l wzrosły do 55 proc., z silnikami 1,5 -2 l do 75 proc. Ostatnia grupa to samochody z silnikami 2-2,5 l, za które trzeba płacić 95 proc. cła – niemal o połowę więcej niż poprzednio.  W starych przepisach to była górna granica pojemności. Większe auta uznawane były za luksusowe i ich import był zabroniony.  Obecnie można sprowadzać samochody z silnikami od 2,5 do 3 l, ale cło na nie to aż 130 proc.! Samochody z silnikami większymi lub kosztujące ponad 40 tys. dolarów są zabronione jako luksusowe.

Na razie nie wiadomo, jak irański rynek odczuje te wzrosty. Ceny importowanych aut i tak już szybują niezwykle wysoko, do czego przyczyniło się zamknięcie oficjalnego rynku. Według "Financial Tribune" cena Lexusa NX200 wzrosła o 45 tys. dolarów (to więcej niż taki samochód kosztuje w USA!), sięgając 131 tys. dolarów. Ceny Hyundaia Santa Fe wzrosły o 16 tys. dolarów (to połowa ceny auta w USA) do 71,5 tys. dolarów. Ceny importowanych aut poszły w górę średnio o 40 proc.

Czytaj także: Renault podpisał w Iranie rekordowy kontakt wart 660 mln euro

Serwis wskazuje także, że poprzedni system nie miał dużego wpływu na irański rynek – w ubiegłym roku (irańskim, kończącym się 20 marca) sprowadzono 76 059 samochodów, podczas gdy produkcja krajowa przekroczyła 1 milion sztuk. Na razie nic nie wskazuje na odwrócenie trwającego od kilku lat trendu wzrostowego. W ciągu pierwszych 8 miesięcy obecnego irańskiego roku import części samochodowych wzrósł o 83 proc. rok do roku. Po ryżu i kukurydzy to trzeci pod względem ważności importowany produkt. Ten wzrost to wynik rosnącej obecności zagranicznych producentów aut w Iranie, gdzie wytwarzają oni samochody przy współudziale tamtejszych firm.
Podobał się artykuł? Podziel się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

20 913 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

727 894 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 999 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP