Komisja Palikota chce znieść akcyzę od używanych aut

Komisja Palikota chce znieść akcyzę od używanych aut
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Polacy zostawiają za granicą miliardy złotych na używane auta. Tymczasem sejmowa komisja "Przyjazne państwo" sugeruje, by ułatwić ten import, wprowadzają zryczałtowaną opłatę od używanych aut z zagranicy zamiast akcyzy.

W przyjętym dezyderacie do ministra finansów kierowana przez posła Janusza Palikota sejmowa komisja "Przyjazne państwo" domaga się uproszczenia i doprecyzowania przepisów o podatku akcyzowym od samochodów sprowadzanych z zagranicy - pisze "Gazeta Wyborcza". W dezyderacie napisano, że uczestniczący w posiedzenia komisji importerzy uskarżali się na skomplikowaną konstrukcję akcyzy od aut.

"Jedna z sugestii dotyczyła możliwości wprowadzenia jednolitej, stałej opłaty za sprowadzane z zagranicy samochody używane. Taka konstrukcja pozwoliłaby znacznie uprościć przepisy, bez uszczuplania dochodów budżetu państwa" - stwierdza dezyderat.

Obecnie akcyza jest naliczana od wartości pojazdów. Stawki podatku są takie same dla nowych samochodów osobowych z salonów i używanych aut sprowadzanych z zagranicy.

Przedstawiciele branży samochodowej nie zostawili jednak suchej nitki na tym pomyśle. - Jest absolutnie nierealny. W jaki sposób ustalić podstawę do naliczania takiej ryczałtowej opłaty? A przede wszystkim wprowadzenie opłaty tylko od samochodów z zagranicy byłoby niezgodne z zasadą swobodnego przepływu towarów w UE - stwierdził dyrektor Jakub Faryś z Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego zrzeszającego przedstawicielstwa większości koncernów motoryzacyjnych w Polsce.

Na początku czerwca Europejski Trybunał Sprawiedliwości uznał, że nawet wymagane w Polsce dodatkowe badania techniczne używanych aut z UE przed ich rejestracją w Polsce są niezgodne z zasadą swobodnego przepływu towarów w UE - chociaż prawo UE zezwala na takie badania.

- Komisja Europejska natychmiast zaskarżyłaby przepis o opłatach od używanych aut tylko z zagranicy - uważa Wojciech Drzewiecki, ekspert branży samochodowej z firmy Samar.

Firma ta na podstawie raportów Ministerstwa Finansów oszacowała ostatnio, ile Polacy zostawiają pieniędzy za granicą, sprowadzając używane pojazdy. Według Samar używane auta sprowadzone przez Polaków w 2007 r. miały wartość bez akcyzy ok. 12,7 mld zł, a na nowe auta kupione w salonach Polacy wydali - nie licząc podatków - ok. 16,7 mld zł. W tym roku do końca maja na import używanych aut Polacy wydali za granicą 6,9 mld zł, a w krajowych salonach - 7,8 mld zł.

Drzewiecki dodaje, że kwota wydatków na import używanych aut może być jeszcze wyższa, a na zakupy nowych pojazdów - niższa, bo jego kalkulacje nie uwzględniają rabatów przy zakupie aut w salonach. - W przypadku nowych samochodów nie wszystkie pieniądze "wyjeżdżają" za granicę, bo od cen należałoby odjąć ok. 20-25 proc. na marże dilerów i importerów. A od tych marży płaci się podatki. Na samochodach nowych Polska zarabia więc dużo więcej - podkreśla Drzewiecki.

W ciągu czterech lat od wejścia do UE Polacy sprowadzili ok. 4 mln używanych aut, z których większość nie spełnia nowoczesnych standardów toksyczności spalin. Ile trucizn z rur wydechowych tych pojazdów pojawiło się w naszym powietrzu? Jakie są skutki zniszczeń środowiska przez trucizn w spalinach?

- Ministerstwo Środowiska nie dysponuje danymi pokazującymi, o ile wzrosła emisja CO2 i innych gazów spalinowych w związku z napływem używanych aut. Ministerstwo Środowiska nie prowadzi również analiz dotyczących oszacowania środowiskowych skutków masowego napływu starych, używanych aut - poinformowało nas biuro prasowe resortu środowiska. Skutków importu używanych aut do Polski nie monitoruje także Główny Inspektorat Ochrony Środowiska.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!