wnp.pl - portal gospodarczy

Koniec kryzysu na rynku opon?

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
23-06-2011 14:28
Koniec kryzysu na rynku opon?

W Polsce, w ponad 90 proc. opony kupowane przez firmy transportowe, przeznaczone są do ruchu regionalnego i long-distance. Udział w sprzedaży tych opon w Europie jest o prawie 10 proc. niższy. Ta inna hierarchia potrzeb wynika zarówno z innego poziomu edukacji właścicieli firm transportowych, oszczędności, jak i braku pewnych przepisów – mówi Grzegorz Jeziak, dyrektor ds. sprzedaży opon ciężarowych w Continental Opony Polska.

Sprzedaż opon może być z pewnością miarą koniunktury na rynku motoryzacyjnym...
- Oczywiście, widzimy w Polsce i w całej Europie bardzo duży wzrost popytu na opony, zarówno rynku wymiany, jak i tzw. pierwszego wyposażenia. Świadczy to o poprawie koniunktury w transporcie. Firmy więcej jeżdżą, więc potrzebują wymieniać opony, a z drugiej strony - dokupują nowy sprzęt.

Czy więc minął kryzys?

- Sytuacja jest różna w poszczególnych krajach. W całej Europie sprzedano w ub.r. prawie 12 mln opon do samochodów ciężarowych. Był to wzrost o ponad 18 procent w porównaniu do roku 2009, ale ciągle widoczny jest spadek rynku - o 11 procent - do rekordowego roku 2007. Jeżeli obserwowana przez pierwsze pięć miesięcy bieżącego roku dynamika sprzedaży utrzyma się, to wynik roku 2007 może być osiągnięty już w tym roku. Przypomnę, że w 2008 roku, gdy zaczął się kryzys w sprzedaży opon ciężarowych, przewidywano powrót do poziomu sprzed niego na lata 2014-2015.

Jak w tej perspektywie wygląda rynek polski?

- Polska jest siódmym w Europie rynkiem sprzedaży opon do samochodów ciężarowych. W roku 2010 miała 6,6 procentowy udział w tym rynku.

W ub. roku sprzedano u nas prawie 784 tys. opon, czyli o ponad 29 proc. więcej niż rok wcześniej i 9 proc. więcej niż w roku 2007. Po pięciu miesiącach tego roku notujemy wyższą dynamikę popytu, o prawie 25 proc. w porównaniu do samego okresu 2010 roku. Jest ona zarazem dużo wyższa niż w Europie (tam wyniosła 16 proc.).

Niewątpliwie odżył w Polsce transport samochodowy, składający większe zamówienia. Z drugiej strony, nadal występuje w nim duża niepewność, jak na koszty działalności przełożą się wprowadzane od lipca opłaty elektroniczne na 1600 km autostrad i dróg szybkiego ruchu, a także szybko rosnące ceny opon.

Dlaczego drożeją?

- W sytuacji większego popytu na opony, bardzo wzrosły koszty surowców - szczególnie kauczuku naturalnego, co przełożyło się na średni podwyżki w tym roku o ponad 10 proc. cen opon. W segmencie tańszym, najbardziej popularnym w Polsce, ten wzrost sięga ponad 15 proc. Producenci zapowiadają również dalsze podwyżki cen w drugiej połowie roku.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


OFERTY PRACY

38 243 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

WYSZUKIWARKA NIERUCHOMOŚCI

406 895 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

KATALOG FIRM

5 488 ofert w bazie

OFERTY SZKOLEŃ

Szkolenia dla samorządów

WYSZUKIWARKA PRZETARGÓW UZP

2 403 805 ofert w bazie


WYSZUKIWARKA KOMUNIKATÓW

397 837 komunikatów w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

WYSZUKIWARKA OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

467 objektów w bazie
Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

  • Specjalizujemy się w tworzeniu zintegrowanych rozwiązań w obszarze komunikacji biznesowej.
  • Wirtualny Nowy Przemysł Portal Spożywczy Farmer Nowy Przemysł Dla handlu Promocjada
    Property News Portal Samorządowy Giełda rolna Rynek aptek Infodent24 House Market
    Puls HR Property Design Rynek Seniora Jutro Starsi Sady Ogrody Centrum Kształcenia Liderów
  • Serwisy i wydawnictwa o budowie i urządzaniu domu.