W 2010 r. swoją pozycję w rynku ruchomości zaczęły sukcesywnie odzyskiwać zarówno pojazdy ciężkie specjalistyczne (+20%), jak i mniejsze, czyli z segmentu OSD (również 20% wzrost). W tym ostatnim przypadku wzrost jest zasługą aut ciężarowych do 3,5 t., ze znacznym udziałem samochodów z tzw. kratką, gdzie odnotowano po 9 miesiącach br. wzrost o 115% w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego.
Od początku roku zarejestrowano 54 470 aut z kratką. Związek Polskiego Leasingu szacuje, że do końca roku pula tych pojazdów osiągnie poziom 80 tys.szt. Popyt na samochody z tzw. kratką jest napędzany głównie przez zapowiedzi Ministra Finansów, ponownego wprowadzenia ograniczeń w odliczeniach podatku VAT od zakupu, leasingu, najmu i dzierżawy oraz paliwa od tego typu pojazdów. W ramach odstępstwa od art. 168 dyrektywy 2006/112/WE RP została uprawniona decyzją wykonawczą Rady UE do ograniczenia do 60 % prawa do odliczenia podatku VAT należnego z tytułu zakupu, wewnątrzwspólnotowego nabycia, przywozu, wynajmu lub leasingu pojazdów silnikowych innych niż pojazdy osobowe, do maksymalnej kwoty 6 000 zł. Ograniczenie to ma zastosowanie wyłącznie do pojazdów silnikowych, innych niż pojazdy osobowe o dopuszczalnej ładowności powyżej 500 kg i dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t. Upoważnienie obowiązuje przez czas określony i wygaśnie w dniu 31 grudnia 2013 r. Intencją dyrektywy jest, aby świetle zdobytych w tym okresie doświadczeń można będzie dokonać oceny, czy dalsze utrzymanie odstępstwa jest uzasadnione. Zgodnie z informacją z MF wprowadzenie ograniczeń przewiduje się z początkiem 2011 r. i wszystkie umowy zawarte do tego czasu i zarejestrowane w urzędzie skarbowym w okresie 30 dni od daty wejścia w życie nowych regulacji zachowają nadal prawo do pełnego odliczenia podatku VAT od rat leasingowych, ale od paliwa już nie.
Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu
FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE
W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.