PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Krytyczny dwugłos ws. emisji CO2 przez samochody

Autor: PAP
19-12-2007 19:09

Rząd Niemiec ostro skrytykował przedstawione w środę przez Komisję Europejską propozycje ograniczenia emisji CO2 przez samochody, twierdząc, że uderzają w niemiecki przemysł motoryzacyjny.

Obrońcy środowiska też są krytyczni, ale stoją na drugim biegunie, mając Komisji Europejskiej za złe zbyt małe ambicje.
"To przykład polityki przemysłowej prowadzonej ze szkodą dla Niemiec. Nie jesteśmy zadowoleni z takiego rezultatu" - oświadczyła we Frankfurcie kanclerz Angela Merkel. Jej rzecznik Thomas Steg ocenił propozycję KE jako "całkowicie niewłaściwą". "Stanowi ona przeszkodę dla innowacji w przemyśle motoryzacyjnym, zagraża miejscom pracy i nie jest wystarczającym instrumentem w dziedzinie zapobiegania zmianom klimatycznym" - powiedział. "Będziemy intensywnie bronić naszego stanowiska w najbliższych miesiącach, by przeszkodzić (przyjęciu) tych propozycji" - dodał rzecznik.

Tymczasem Greenpeace uważa, że propozycje są "żałosne" i stanowią "porażkę" Komisji Europejskiej.

"Podczas gdy w minionym tygodniu Unia Europejska ryczała jak lew w obronie klimatu na konferencji na Bali, dziś jej organ wykonawczy (czyli KE) zachowuje się potulnie jak baranek, stawiając krótkoterminowe interesy firm samochodowych przed kwestią tego, czy wszyscy przeżyjemy" - powiedziała Franziska Achterberg z Greenpeace'u.

W ramach walki ze zmianami klimatycznymi Komisja Europejska zaproponowała w środę kary finansowe dla producentów aut, którzy od 2012 roku nie będą przestrzegać limitów emisji dwutlenku węgla przez produkowane przez siebie samochody. W ten sposób KE chce wymusić osiągnięcie zakładanego średniego pułapu emisji przewidzianego na rok 2012, czyli 130 gramów CO2 na kilometr. Obecna średnia emisja w nowych europejskich autach to 163 g/km.

KE chce zróżnicować indywidualne limity producentów, w zależności od wagi aut: niższe będą obowiązywać producentów lżejszych samochodów, wyższe zaś - cięższych aut. Jeśli producent przekroczy limit, będzie płacił kary. Mają one sięgnąć 20 euro za każdy gram CO2 ponad limit w roku 2012 i stopniowo zwiększać się do 95 euro w roku 2015.

Zdaniem Greenpeace kary będą za niskie, a stopniowe ich wprowadzanie tak naprawdę opóźnia wejście w życie legislacji o trzy lata. "Propozycja nie wymusza żadnych istotnych zmian w transporcie drogowym" - ubolewała Achterberg.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 980 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

784 838 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP