XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Kryzys uczy sztuki przetrwania i elastyczności

Kryzys uczy sztuki przetrwania i elastyczności
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Rafał Wyszomirski, prezes Nexteer Automotive Poland zawiaduje firmą słynącą z innowacji i dość trudnego procesu restrukturyzacji w pierwszym etapie kryzysu. Podczas EEC mówił, że ciężkie chwile mają już za sobą.

- Efekt kryzysu jest zróżnicowany. Nie obsługujemy tylko jednego klienta. Mamy kilku, a więc i większy poziom dywersyfikacji.

Nexteer dostarcza nowoczesne układy kierownicze. Obsługuje segmenty A, B i C, a więc te które przeżywały ostatnio największe problemy z popytem. Tyska fabryka koncernu od 2003 r. wytwarza elektryczne układy EPS, dystrybuowane do największych fabryk samochodów na świecie, w tym do zakładów zlokalizowanych w Polsce, we Francji, Włoszech, Niemczech, Hiszpanii czy Serbii. Montowane są m.in. w takich modelach jak: nowy Fiat Panda, Grande Punto i 500, Citroen DS3, nowa Lancia Ypsilon czy Ford Ka.

Prezes Wyszomirski dobrze wspomina lata 2010-2011, kiedy notowano bardzo silne wzrosty produkcji ze względu na programy stymulacyjne wspomagające sprzedaż zwłaszcza mniejszych samochodów: - Potem było gorzej ze spadkiem do 25%. Teraz sytuacja wygląda lepiej. Zresztą w życiu, w trudnych sytuacjach staram się mówić, że szklanka jest do połowy pełna, a nie pusta, mówi szef Nexteera w Polsce. - Pomimo spadków, w 2012 roku udało nam się podnieść wydajność, sprzedaż się zwiększyła a i program restrukturyzacji daje nowe możliwości lepszego zorganizowania produkcji i dostosowania do sytuacji na rynku.

Lepszą sytuację dostawców motoryzacyjnych zdaje się potwierdzać prezes Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, Piotr Wojaczek: - Działa u nas kilkadziesiąt takich firm. Zwykle jest tak, że moi klienci jak jest dobrze nie mówią nic; jeśli coś słyszę to dopiero jak jest bardzo źle. Mamy dwóch finalnych producentów (Fiat, Opel) i tam jest to widoczne. U dostawców jest lepiej. Są uzależnieni od rynku światowego. Ciężar dostaw , gdy trudniej zrobiło się w Europie, przeniósł się do Azji.

Co do zatrudnienia w motoryzacji, prezes Wojaczek w dość gorzkich słowach, przypomniał, że gdy sektor, np. Fiat, pod koniec ubiegłej dekady zatrudniał setki osób w Tychach, mało się o tym mówiło. Gdy teraz, na skutek uwarunkowań zewnętrznych, ten sam Fiat musiał pracę grupowo odebrać podniósł sie wielki hałas. Nie powinno więc teraz nikogo dziwić, że jeśli firma znowu zacznie zatrudniać - a zatrudnia - to na elastycznych warunkach, bez stałego angażu. Nawiasem mówiąc, mimo trudnych czasów, sektor automotive daje w Polsce pracę ok. 157 tys. osobom - najwięcej od 5 lat.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Kryzys uczy sztuki przetrwania i elastyczności

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!