Kurtyka: elektromobilność i rynek mocy to projekty uzupełniające się

Kurtyka: elektromobilność i rynek mocy to projekty uzupełniające się
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Projekty ustaw o elektromobilności i rynku mocy częściowo się uzupełniają, mimo że powstają niezależnie - ocenił wiceminister energii Michał Kurtyka na pierwszym posiedzeniu sejmowej podkomisji ds. polityki rozwoju inteligentnych miast i elektromobilności.

  • Resort energii równolegle prowadzi prace nad rynkiem mocy i elektromobilności.
  • Zdaniem wiceministra energii, oba obszary mają wiele punktów synergii.
  • Wyzwaniem jest zapewnienie wystarczających mocy wytwórczych, w czym pomóc ma ustawa o rynku mocy.

Jak mówił w środę Kurtyka, rozwój sieci dystrybucyjnych dla pojazdów elektrycznych oraz ich zapotrzebowanie na moc musi być skorelowane ze stroną podażową, czyli źródłami energii, zapewniającymi odpowiednią moc. A moc tą ma m.in. zapewnić ustawa o rynku mocy. Pierwsze czytanie jej projektu w Sejmie zaplanowano na piątek.

Wiceminister energii podkreślał, że prace nad obydwoma zagadnieniami trwają równolegle, ale istnieją punkty synergii. Na przykład - jak wskazał - czerpanie energii przez pojazdy elektryczne w tzw. dolinie nocnej. Bloki energetyczne są wtedy mniej obciążone, a dodatkowe zapotrzebowanie w tym czasie pomaga równoważyć system energetyczny i sprzyja tworzeniu nowych mocy.

Synergię między elektromobilnością i systemem energetycznym tworzy też m.in. szereg usług regulacyjnych, jak sterowanie ładowarkami, czy - być może w przyszłości - wykorzystanie przez system samochodowych baterii - tłumaczył Kurtyka.

- To elementy przyszłości, ale dzisiaj brak nam jeszcze rozeznania, jakiego typu instrumenty zaproponować - dodał.

Trzy cele elektromobilności


Wiceminister przypomniał, że tworzona w ME ustawa o elektromobilności to odpowiedź na nowe elementy sposobu życia w miastach, na nowe mody, np. odchodzenie od własności samochodów na rzecz ich współużywania. Ma też trzy główne cele: środowiskowy, aktywizację przemysłu i stabilizację systemu energetycznego.

Wyzwanie środowiskowe wymagało postawienia sobie jakiegoś celu z perspektywy polityki gospodarczej i za taki cel uznano milion pojazdów elektrycznych w 2025 r. oraz 1000 autobusów około 2020-2021 r. - tłumaczył Kurtyka.

Mówiąc o drugim celu zauważył, że pojawienie się napędu elektrycznego to bardzo dobry pretekst do aktywizacji polskiego przemysłu motoryzacyjnego, który chociaż jest bardzo silny, z roczną sprzedażą rzędu 100 mld zł, to jest jednocześnie słaby z punktu widzenia własnej marki i "widoczności" na świecie.

Wreszcie trzeci cel - jak mówił - wiąże się z "wysiłkiem, zwłaszcza w obszarze sieci dystrybucyjnej" energii elektrycznej. Ale - jak zauważył Kurtyka - Polska i tak ma liczne wyzwania związane z tym obszarem, a zapowiedź pojawienia się miliona pojazdów na prąd to również sygnał dla operatorów tych sieci, aby w inny sposób myśleli o ich rozwoju.

Zapewnienie mocy wytwórczych dużym wyzwaniem


Równoległym wyzwaniem jest zapewnienie wystarczających mocy wytwórczych, w czym pomóc ma ustawa o rynku mocy. Rynek mocy traktowany jest jako pomoc publiczna i wymaga notyfikacji Komisji Europejskiej, prowadzimy z Komisją dialog w tej sprawie - podkreślił Kurtyka. Jego zdaniem, Polsce ułatwia zadanie fakt, że rynki mocy wprowadziły już Wielka Brytania i Francja, a na ukończeniu są rozmowy z KE Włoch. To wpływowe w UE kraje, które postawiły na rynek dwutowarowy - zaznaczył.

Kurtyka dodał, że na razie jest za wcześnie, by mówić o terminie notyfikacji. Przypomniał tylko, że Francji zajęło to cztery lata, a Polska prowadzi rozmowy drugi rok. "Zakładam, że zrobimy to szybciej, ale nie chciałbym przesądzać" - powiedział. Jak zaznaczył, Polska uważa, że swoboda wyboru między rynkiem energii jedno- i dwutowarowym zawiera się w traktatowej swobodzie wyboru własnego miksu energetycznego.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Kurtyka: elektromobilność i rynek mocy to projekty uzupełniające się

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!