PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Ładowanie autobusów elektrycznych może destabilizować sieć. To wyzwanie dla e-motoryzacji

Autor: wnp.pl (PIM)
23-09-2017 12:00 |  aktualizacja: 23-09-2017 12:59
Ładowanie autobusów elektrycznych może destabilizować sieć. To wyzwanie dla e-motoryzacji

Szybkie ładowarki dla autobusów elektrycznych mogą powodować zakłócenia w odbiorze energii przez innych użytkowników.

Fot. Shutterstock.com

Szybkie doładowywanie autobusów na trasie może okazać się jednym z najpoważniejszych wyzwań, jakie rozwój elektromobilności postawi przed energetyką. Może powodować na tyle duże piki poboru prądu, że okoliczni odbiorcy mogą odczuwać zaburzenia dostaw, skoki napięcia.

  • Ładowanie miliona elektrycznych aut zwiększyłoby zużycie energii o 2,4 TWh rocznie.
  • Zamiana autobusów na elektryczne w stutysięcznym mieście spowoduje zwiększenie zużycia energii w popołudniowym szczycie o 8-9 proc.
  • Szybkim ładowarkom dla pojazdów elektrycznych będą prawdopodobnie musiały towarzyszyć magazyny energii.
Tauron - jeden z największych producentów energii w Polsce - przeprowadził symulacje wpływu zwiększenia ilości pojazdów elektrycznych na dystrybucję energii. Firma założyła, że takie samochody będą pokonywały 40 km dziennie, co daje około 15 000 km rocznie na auto.

Przy zakładanej konsumpcji  0,16 kWh/km daje to rocznie 2 400 kWh dla każdego samochodu. Przy tysiącu aut daje to 2,4 GWh, a przy milionie 2,4 TWh na rok.

Dodatkowym odbiorcą będą autobusy elektryczne. Przy sprzyjających warunkach legislacyjnych jesteśmy w stanie w ciągu kilkunastu lat zbliżyć się do 10 tys. sztuk. Autobus przejeżdża rocznie 75 000 km i zużywa na każdy 1,2 kWh energii. Dla 10 tysięcy pojazdów daje to około 900 GWh rocznie.

- W Polsce obecnie zużywa się około 150 TWh energii, a więc zakładane zużycie samochodów i autobusów elektrycznych stanowi kilka procent całości. To nie stanowi problemu - mówi Tomasz Rodziewicz, kierownik biura innowacji i nowych technologii Tauron Dystrybucja.

Dolina nocna


Większym wyzwaniem jest kwestia czasu poboru tej energii. Dla naszej energetyki najlepszym okresem byłyby godziny tzw. doliny nocnej, kiedy pobór energii spada znacznie bardziej, niż można obniżyć produkcję. Niestety, w obecnej sytuacji to tylko marzenia.

Badania prowadzone na jednym z osiedli w Teksasie, gdzie pozakładano inteligentne liczniki prądu i monitorowano zużycie wielu wykorzystywanych tam samochodów elektrycznych wykazały, że użytkownicy elektrycznych aut wpinają je do ładowania od razu po przyjeździe do domu, znacznie w ten sposób zwiększając popołudniowy szczyt energetyczny - zanim zacznie się dolina nocna samochody są już naładowane.

Badania przeprowadzone w Anglii na budynku wyposażonym w panele fotowoltaiczne wykazało, że kiedy mieszkańców nie ma w domu i niemal zanika zużycie energii zestaw fotowoltaiczny produkuje ją i wysyła do sieci pojawia się wyzwanie jak ją wykorzystać. Zagospodarowanie tej nadwyżki energii w wypadku gdy takich domów będą dziesiątki będzie wymagało dodatkowych inwestycji.

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


41 837 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

559 879 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 267 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP