Leasing zwalnia

Leasing zwalnia
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Firmy mocno odczuwają już kłopoty branży transportowej. Leasingodawcy nie wykluczają, że ich obroty w tym roku nie wzrosną w porównaniu z ubiegłym.

- Dostawcy nie sprzedają pojazdów, a my nie mamy co finansować. Branża transportowa ma kłopoty i przestała dokonywać nowych zakupów. Widać też, że firmy mają trudności z regularną spłatą należności. W ub. roku było lepiej, większość umów była spłacana terminowo i rzadko trzeba było zamykać umowy ze względu na brak płatności - mówi dla "Rzeczpospolitej" Robert Samsel, członek zarządu Societe Generale Equipment Leasing.

Arkadiusz Etryk, prezes Raiffeisen Leasing, przyznaje, że klienci płacą z opóźnieniem: - Gospodarka rośnie, a transport jest niezbędny do jej rozwoju. Obecna sytuacja (wzrost cen paliw, mocny złoty) wymusza na firmach koncentrację na rynku krajowym i podnoszenie cen za oferowane usługi.

Jednak spora grupa firm transportowych nie kupuje dużej liczby nowych pojazdów, a wręcz rezygnuje z dostaw tych, które zostały zamówione kilka miesięcy temu. Niebagatelną rolę odegrała upadłość niemieckiej firmy transportowej Rico, obecnej też w Polsce.

- Ponad 1,5 tys. samochodów ciężarowych firmy, która zbankrutowała, zachwiało popytem i podażą aut - mówi Andrzej Krzemiński, prezes EFL, największej firmy na rynku. Branża transportowa, gdy szuka finansowania zewnętrznego na zakup pojazdów, najczęściej zgłasza się do firm leasingowych. O tym, że teraz nie potrzebuje go aż tak dużo, świadczą ostatnie miesiące, pisze "Rz".

Wg danych Związku Polskiego Leasingu (ZPL) w kwietniu wartość udzielonego finansowania na zakup ciągników siodłowych, naczepy i przyczepy była o 10% niższa niż w IV '07. Natomiast w przypadku ciągników siodłowych w ciągu pierwszych czterech miesięcy wartość wyleasingowanego sprzętu była o 3% niższa niż przed rokiem. Jeszcze słabiej wyglądają dane majowe: firmy sfinansowały ciągniki siodłowe za kwotę już o ponad 26% niższą niż w V'07. Dla naczep był to spadek o prawie 21%. Zresztą cały leasing ruchomości był na minusie. W okresie I-V '08 spadek finansowania tirów wyniósł ponad 7%, a naczep - nieco ponad 1%. Z kolei dynamika wzrostu całego segmentu ruchomości (m.in. auta i maszyny) wyhamowała, bo wzrost wyniósł zaledwie kilkanaście procent wobec ponad 25% po pierwszym kwartale. Wg przedstawicieli branży kolejne miesiące mogą być jeszcze gorsze.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Leasing zwalnia

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!