PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Limity CO2 zamachem na duże auta

Autor: Rzeczpospolita
19-02-2008 10:37
Limity CO2 zamachem na duże auta

Komisja Europejska przygotowuje przepisy, nakładające na koncerny motoryzacyjne limity emisji dwutlenku węgla dla nowych samochodów. Niektórzy producenci aut twierdzą, że hasła ekologów wykorzystano do walki o rynek.

Komisja Europejska przedstawiła plan limitu emisji CO2 w postaci średniej dla całej floty koncernu na poziomie 130 g na każdy przejechany kilometr (obecna średnia wynosi ok. 160 g). W związku z tym producenci będą musieli zmniejszyć swoje modele albo wprowadzić kosztowne technologie redukujące zużycie paliwa, aby podołać normom, które mają wejść w życie w 2012 r.
Jak pisze Rzeczpospolita, przeciwne tym projektom jest Europejskie Zrzeszenie Producentów Samochodów ACEA, które uważa, że limit emisji CO2 powinien zależeć od masy samochodu, jak w Japonii czy w Chinach (wprowadzenie takiego systemu rozważa USA).

Krytykowana przez ACEA jest także wysokość kar dla przemysłu samochodowego, które politycy planują zwiększyć z 20 euro za każdy gram powyżej limitu w 2012 roku do 95 euro (do 475 euro za tonę) w 2015. Dla energetyki cena wynosi obecnie ok. 5 euro za tonę, a w 2012 roku prawdopodobnie wzrośnie do 33 euro. Producenci oburzają się, bo rocznie wydają 20 mld euro na badania i rozwój. W latach 1995-2006 obniżyli emisję dwutlenku węgla z produkowanych przez siebie aut o 13%.

Prezes Renault Polska Arnaud Barral uważa, że ruch wokół ustanowienia nowych limitów to jedynie projekty. Mimo to Renault zobowiązał się wyprodukować do 2009 r. milion aut emitujących poniżej 140 g, w tym jedną trzecią poniżej 120 g. Koncern w 2006 r. sprzedał w Europie niemal 785 tys. (na 1,6 mln wszystkich) samochodów wydalających poniżej 140 g, w tym 294 tys. poniżej 120 g. Blisko spełnienia proponowanego limitu są także Peugeot i Fiat, których średnia emisja wynosi poniżej 150 g. Również Toyota przygotowuje mały samochodzik uważając, że nowe przepisy byłyby na rękę producentom maluchów: Fiatowi, Peugeotowi czy Renault. W tym segmencie jest już Mercedes ze smartem, BMW z mini. Również Audi szykuje produkcję małego samochodu pod własną marką. Mimo to, niemieccy producenci - spece od dużych, paliwożernych aut - są w trudniejszej sytuacji niż ich francuscy i włoscy konkurenci. Dlatego domagają się bardziej sprawiedliwych zasad ograniczenia emisji CO2.

Cytowany przez "Rz" prezes Porsche Wendelin Wiedeking zarzuca unijnym politykom, że od producentów aut żądają zmniejszenia emisji CO2 o ok. 20%, a są dużo łagodniejsi dla energetyki lub gospodarstw domowych, chociaż to właśnie te dwa sektory odpowiadają za największą emisję gazu cieplarnianego.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

34 551 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

714 666 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 936 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP