W lipcu osiągnięto kolejny tegoroczny rekord, który wyniósł 131 153 sprowadzone samochody i liczba ta jest zaledwie o 55 mniejsza w porównaniu do rekordu zanotowanego w lipcu 2004.
Tradycyjnie najwięcej aut zgłoszono w izbach celnych województw: wielkopolskiego (103,6 tys. sztuk, +12,8%), mazowieckiego (74,4 tys., +23,8%), śląskiego (68,9 tys., +35,1%), dolnośląskiego (54,8 tys., +26,6%) i małopolskiego (51,0 tys., +29%). Największy wzrost zanotowano we Wrocławiu (+53,1%), i w Białymstoku (+50,9%).
Niezmiennie największą grupę importowanych aut używanych (52,3%) stanowią te wyprodukowane w drugiej połowie lat 90.(roczniki 1995 - 2000 - ponad 351 tys.). Ponad jedną trzecią (35,1%) stanowią samochody najmłodsze, wyprodukowane po roku 2001 (235,9 tys. szt.). Liczba samochodów starszych, z początków lat dziewięćdziesiątych, zgłoszonych w izbach celnych od początku roku wynosi nieco ponad 72,6 tys., co stanowi 10,8% całego "importu". Utrzymuje się tendencja odmładzania sprowadzanych aut.
Jak podaje Ministerstwo Finansów, szacowana średnia wartość auta sprowadzonego do Polski w okresie I-VII '08 wyniosła nieco ponad 15,9 tys.zł. W przypadku najczęściej sprowadzanych samochodów, z roczników produkcyjnych 1995-2000, szacowana wartość wyniosła 3,3 tys.zł, natomiast w przypadku samochodów za lat 2001-2008 - ponad 20,5 tys.zł.
Średnia wartość wpłaconej akcyzy, w zależności od wartości auta związanej z wiekiem pojazdu, wynosiła od niespełna 100 zł (auta z roczników 1990-1994) do 8,3 tys.zł (rocznik 2008). Najpopularniejszą marką pozostaje Volkswagen - od początku roku sprowadzono 137,4 tys. aut tej marki. Kolejne pozycje w rankingu popularności zajmują jak zwykle Opel (92,6 tys.), Ford (58,6 tys.), Audi (56,4 tys.), Renault (51,4 tys.), a dalej Mercedes, BMW, Seat.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Lipiec: ściągnięto 131 153 aut używanych