W Komornikach pod Wrocławiem francuski koncern PSA Peugeot Citroen chce zbudować wielką montownię samochodów. Zainwestuje tam 600 mln euro i zatrudni 5 tysięcy osób.
Piotr Wrzecionarz, profesor Politechniki Wrocławskiej, prezes zajmującej się m.in. motoryzacją firmy Tuvpol oraz rzecznik Dolnośląskiej Rady Przedsiębiorczości i Nauki, podchodzi entuzjastycznie do tego przedsięwzięcia.
- Nareszcie! Jeśli chodzi o produkcję samochodów osobowych, to szło nam niezbyt dobrze - cieszy się. - Dolny Śląsk stracił inwestycję Hyundaia, Polsce nie wyszło z Daewoo. Inwestycje Opla to za mało. Myślę, że Francuzi nie będą żałowali tego, że wybrali Dolny Śląsk - komentuje. Zdaniem prof. Wrzecionarza, nowa inwestycja motoryzacyjna to też szansa dla inżynierów. Przy zatrudnieniu 5 tys. osób będzie ich potrzeba ok. 500. Rozwiną się też, lub powstaną od podstaw, fabryki dostarczające podzespoły.
- Gdyby francuski koncern zdecydował się na inwestycję na Dolnym Śląsku, byłaby to rozsądna decyzja - uważa Wojciech Drzewiecki, szef Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. Drzewiecki nie ma wątpliwości, że koncern zdecydowałby się na produkcję pod Wrocławiem samochodów małolitrażowych, tłumacząc, że takie są trendy na światowych rynkach. Na topie są samochody zużywające niewiele paliwa, wyposażone w ekonomiczne, ekologiczne silniki.
Zagłębie motoryzacyjne na Dolnym Śląsku ma już swoich "mocnych lokatorów". W Wałbrzychu zainwestowały trzy firmy z grupy Toyota. Japończycy wybudowali też zakład w Jelczu-Laskowicach. Produkują m.in. silniki i skrzynie biegów. W Legnickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej zainwestował Volkswagen Motor Polska - spółka firmy Volkswagen AG. Firma zatrudnia 1 190 osób, a nakłady inwestycyjne związane z jej budową i uruchomieniem wyniosły do tej pory ok. 380 mln euro. Silniki z Polkowic napędzają golfy, polo, passata, tourany czy caddy. We Wrocławiu zainwestowała amerykańska firma Wabco. Pracuje tam ponad 1000 osób. Wabco ma 70% światowej produkcji układów hamulcowych do samochodów ciężarowych.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Mamy szansę na fabrykę Peugeota koło Wrocławia