Niemiecki Daimler zainwestuje 800 mln euro w budowę nowej fabryki Mercedesa. Będą tam powstawać najmniejsze, kompaktowe modele.
Przez długi czas rywalizacja o inwestycję Daimlera toczyła się między Rumunią i Polską. W polskiej prasie pojawiły się już nawet informacje, że niemiecki koncern zdecydował się na Polskę. Okazało się, że nieoczekiwanym zwycięzcą są Węgrzy.
Koncern na Węgrzech zainwestuje 800 mln euro, 80 km na południowy wschód od Budapesztu. Dodatkowo wyda 600 mln euro w Rastatt, w Niemczech.
- Do końca wierzyłem, że mamy szansę. Konferencje uzgadniające z inwestorem odbywaliśmy od stycznia co tydzień, z partnerami lokalnymi mieliśmy stały kontakt. Podpisaliśmy list intencyjny, w którym inwestor dostał pakiet pomocy publicznej: grant gotówkowy na zatrudnienie i inwestycję, najwyższy w historii [czyli ponad 130 mln zł, tyle dostał najlepszy pod tym względem Dell — przyp. red.], zwolnienia z podatków CIT i od nieruchomości, cenę gruntu po obniżonej cenie - mówi Paweł Wojciechowski, prezes Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych.
- Węgrzy dają dużo wyższą pomoc publiczną, a w Polsce nie ma determinacji do ściągania inwestorów grantami. Sytuacja gospodarcza kraju jest bardzo zła. Bezrobocie rośnie, inflacja jest wysoka, kryzys polityczny ciągnie się bez końca. W ciągu ostatnich sześciu miesięcy spotkałem się z kilkoma inwestycjami, w których Węgrzy dawali trzykrotnie wyższe granty od Polski. Gdy inwestycja jest duża, przeważyć może właśnie pomoc publiczna — ocenia Sebastian Mikosz, ekspert Deloitte.
Na Węgrzech średni koszt pracy to 10 euro za godzinę. W Polsce oceniany jest na 7,5 euro. W Niemczech — na 44 euro - podał pb.pl.
Daimler poinformował, że szuka lokalizacji w Europie Wschodniej w styczniu. Mocnymi kandydatami były Polska i Rumunia. W kwietniu niemiecki dziennik "Handelsblatt" podał, że rumuńskie Cluj odpadło, ale to nie oznacza zwycięstwa Polski, bo do gry weszły inne kraje. Ostatecznie wygrały Węgry. Dzięki inwestycji zysk operacyjny firmy ma wzrosnąć do 10 proc. sprzedaży w 2010 r. W 2007 r. wyniósł 9,1 proc.
Daimler, niemiecki koncern motoryzacyjny notowany w Niemczech i Nowym Jorku, to producent samochodów marki Smart i Maybach, aut i ciężarówek marki Mercedes-Benz, oraz ciężarówek i autobusów Daimler. Trzeci kwartał ubiegłego roku firma zakończyła stratą netto wysokości 1,5 mld euro.
czytaj też więcej: "motoryzacja"