PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Metoda eksperymentalnych badań czasu reakcji nowoczesnych systemów wspomagania oświetlenia pojazdu na przykładzie AFL

Autor: Rafał Burdzik, ZESZYTY NAUKOWE POLITECHNIKI ŚLĄSKIEJ 2013
28-11-2014 13:19
Metoda eksperymentalnych badań czasu reakcji nowoczesnych systemów wspomagania oświetlenia pojazdu na przykładzie AFL
Fot. PTWP (Andrzej Wawok)
Rys. 1. Przekrój reflektora z systemem AFL Rys. 2. Przebieg badań eksperymentalnych [5] Rys. 3. Charakterystyka czasowa obniżania wiązki światła

W artykule przedstawiono metodę eksperymentalnych badań czasu reakcji nowoczesnych systemów wspomagających oświetlenie pojazdu na przykładzie AFL. Przedstawiona metoda badań umożliwia obliczanie czasu reakcji oraz wyznaczenie charakterystyki działania systemu AFL.

1. WPROWADZENIE
Istnieje kilka zasadniczych kierunków w rozwoju motoryzacji, które coraz częściej determinowane są przez priorytety społeczno-środowiskowe. Jednym z bardziej istotnych jest bezpieczeństwo uczestników ruchu. Zakres elementów pojazdu, w których poza funkcjami użytkowymi rozpatruje się parametry bezpieczeństwa, jest coraz szerszy. Jednym z przykładów jest system oświetlenia pojazdu, którego funkcją użytkową jest oświetlenie drogi poruszającego się samochodu. W tym celu stosowane są nowoczesne źródła światła oraz aktywne systemy zintegrowane z modułami sterującymi na podstawie sygnałów z czujników pomiarowych. Jednocześnie działanie tego systemu determinowane jest wieloma parametrami wpływającymi na bezpieczeństwo ruchu. W niniejszym artykule ograniczono się do analizy wpływu działania systemów klasy AFL (Active Forward Lighting). Szersze analizy i badania systemów oświetlenia pojazdów zostały opisane w [5]. AFL to układ dynamicznego i statycznego doświetlania zakrętów w celu wyeliminowania ryzyka olśnienia kierowcy jadącego z naprzeciwka.

2. SYSTEM AFL

System AFL stanowi jedno z bardziej innowacyjnych rozwiązań w systemach klasy AFS (Adaptive Front lighting System), który umożliwia adaptację trybu oświetlenia przedniego do warunków ruchu. Dzięki takiemu rozwiązaniu można uzyskać różne parametry rozsyłu strugi światła, dostosowane do warunków ruchu, np. według klasyfikacji: światła mijania, światła autostradowe, światła drogowe oraz możliwość adaptacji do ruchu prawo i lewo stronnego. Zasadniczym mechanizmem systemu jest obrotowy walec, który ma różne profile powierzchni w wybranych przekrojach. Ustawienie walca w kolejnych przekrojach powoduje uzyskanie różnych trybów oświetlenia drogi. Reflektor projekcyjny osadzony jest w ramie pozwalającej na obrót w osi pionowej, co umożliwia doświetlanie zakrętów poprzez skręt całego projektora o 15 stopni. Całość ramy reflektora umożliwia obrót w osi poziomej, co daje możliwość poziomowania wiązki światła oraz regulacji jej zasięgu. Na rysunku 1 przedstawiono przekrój przez reflektor wyposażony w systemy AFL i VarioX.

Na rysunku 1 widoczne są elementy składowe reflektora z systemem AFL. Literowo oznaczono: reflektor (a), odbłyśnik (b), walec o zmiennym profilu powierzchni wzdłużnej (c), napęd walca (d), ruchoma rama umożliwiająca obrót w pionie i poziomie (e), śruba regulacyjna wstępne ustawienia w poziomie (f), śruba regulacyjna wstępne ustawienia w pionie (g).

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


39 982 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

761 502 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP