PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Metoda eksperymentalnych badań czasu reakcji nowoczesnych systemów wspomagania oświetlenia pojazdu na przykładzie AFL

Autor: Rafał Burdzik, ZESZYTY NAUKOWE POLITECHNIKI ŚLĄSKIEJ 2013
28-11-2014 13:19

W artykule przedstawiono metodę eksperymentalnych badań czasu reakcji nowoczesnych systemów wspomagających oświetlenie pojazdu na przykładzie AFL. Przedstawiona metoda badań umożliwia obliczanie czasu reakcji oraz wyznaczenie charakterystyki działania systemu AFL.

Na podstawie uzyskanych wyników i zależności 1 obliczono całkowity czas reakcji (obniżenia wiązki światła). Spadki poziomu wiązki światła zarejestrowano na 10 klatkach obrazu, co po podstawieniu do równania 1 daje wynik T=0,016(6)x10=016(6)[s].

4. PODSUMOWANIE

Nowoczesne systemy wspomagania w zakresie oświetlania drogi poruszających się pojazdów mają za zadanie poprawę i dostosowanie parametrów oświetlenia poruszającego się pojazdu do warunków ruchu. Muszą także zapewnić bezpieczeństwo pozostałych czynnych i biernych uczestników ruchu. Jednym z kierunków rozwoju jest minimalizacja udziału czynnika ludzkiego w sterowaniu systemami, jako składnika generującego największe prawdopodobieństwo błędu. Należy jednak zauważyć, że automatyczne systemy, które nie mają modułu predykcji, charakteryzuje określony czas reakcji, a co za tym idzie zwłoka w działania. W artykule przedstawiono prostą metodę badań eksperymentalnych i analizy wyników nowoczesnych systemów oświetlenia AFL.

Procedura badań systemów oświetlenia pojazdów samochodowych podczas okresowych badań technicznych w stacji kontroli pojazdów (SKP) ogranicza się do sprawdzenia kompletności, działania i geometrii oświetlenia (wiązki światła). Coraz częstsze stosowanie nowoczesnych systemów wspomagania oświetlenia pojazdu wymaga poszerzonej diagnostyki, która pozwoli na ocenę innych parametrów wpływających na bezpieczeństwo uczestników ruchu. Zaproponowana metoda stanowi jedynie zachętę do dyskusji nad koniecznością opracowania nowych metod diagnostyki układów oświetlenia. Autor zakłada możliwość opracowania prostych metod diagnostycznych, bez konieczności znacznej rozbudowy i doposażenia SKP.

Bibliografia

1. Żegan W.: Podstawy techniki świetlnej. Wydawnictwo Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2005.
2. Mazur J., Żegan W.: Samochodowa technika świetlna. Wydawnictwo Politechniki Warszawskiej, Warszawa 1997.
3. Mazur W.: Modelowanie urządzeń samochodowej techniki świetlnej. Wydawnictwo Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2000.
4. Mazur J.: Automatyczne sterowanie oświetleniem przednim pojazdów samochodowych. Przegląd elektrotechniczny, nr 7/2011.
5. Wąsik J.: Badania i analiza systemów oświetlenia pojazdów oraz oddziaływania na uczestników ruchu. Praca magisterska napisana pod kierunkiem dr. inż. Rafała Burdzika, Politechnika Śląska, Katowice 2012.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

21 115 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

726 715 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 999 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP