PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Mija 120 lat od opatentowania silnika Diesla

Autor: PAP
27-02-2013 08:32
Mija 120 lat od opatentowania silnika Diesla

graf: GM

W czwartek, 28 lutego mija 120 lat od opatentowania przez Rudolfa Diesla silnika jego pomysłu. "Początkowo przeznaczone do ciężkich warunków, dziś dzięki turbodoładowaniu i elektronice te silniki stały się efektywne" - mówi Patryk Mikiciuk z Muzeum Motoryzacji i Techniki.

Rudolf Alexander Diesel urodził się w 1858 roku w Paryżu, w rodzinie niemieckich emigrantów. Studiował w Monachium pod okiem profesora Carla Lindego - wynalazcy chłodziarki.
Przez kilka lat Diesel pracował nad skonstruowaniem silnika o zapłonie samoczynnym, który miał stanowić alternatywę dla maszyny parowej - drogiej w eksploatacji i zapewniającej sprawność (czyli ilość pracy jaką można uzyskać z określonej ilości dostarczonego ciepła) na poziomie maksymalnie 10 proc.

Projekt nowego rodzaju silnika ogłosił w 1892 roku. 28 lutego 1893 Diesel otrzymał patent na "silnik wysokoprężny". Według planów silnik Diesla to tłokowy silnik spalinowy, którego paliwem jest olej napędowy.

Jego zasada działania opiera się na tym, iż powietrze najpierw dostaje się do cylindra, a następnie jest sprężane i podgrzane do temperatury samozapłonu paliwa (700-800 st.). Następnie do komory spalania wtryskiwane jest paliwo pod dużym ciśnieniem. Od silników benzynowych projekt Diesla miał mieć o wiele większą sprawność.

Konstruktora zatrudniono w Fabryce Maszyn w Augsburgu, później znanej jako MAN, i zapewniono środki do zbudowania działającego prototypu silnika jego pomysłu. Pierwsze wersje urządzenia nie były zadowalające. Dopiero silnik z 1887 roku przyniósł spodziewane efekty - uzyskał moc ok. 18 koni mechanicznych i sprawność 26,2 proc.

Silnik Diesla w pierwotnej wersji zładował zastosowanie tylko w pojazdach wolnobieżnych. Dopiero po modyfikacjach dokonanych przez francuskiego inżyniera Sabathie, mógł być stosowany we wszystkich typach pojazdów i w przemyśle.

W roku 1903 został zbudowany pierwszy statek z silnikiem Diesla. Do roku 1913 roku po wodach świata pływało ponad 300 jednostek wyposażonych w silniki wysokoprężne. W tym czasie na torach pojawiły się pierwsze lokomotywy z silnikiem Diesla.

"Te silniki były początkowo przeznaczone do ciężkiego sprzętu. Silnik benzynowy w samochodach osobowych był dużo bardziej efektywny" - zauważa Patryk Mikiciuk.

Sam konstruktor pracował jeszcze nad silnikiem napędzanym olejem z orzeszków ziemnych - paliwem dużo tańszym i łatwiej pozyskiwanym niż benzyna czy ropa, ale nie doczekał się wprowadzenia swojego projektu do produkcji. 29 września 1913 Rudolf Diesel zginął tragicznie podczas podróży promem przez kanał La Manche do Anglii.

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


39 982 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

761 502 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP