Miliardy na ratowanie motoryzacyjnych gigantów

Miliardy na ratowanie motoryzacyjnych gigantów
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

25 mld dolarów pożyczki dla amerykańskich producentów aut. Izba Reprezentantów chce ratować pogrążone w kłopotach finansowych koncerny z Detroit.

Działający w USA producenci samochodów i dostawcy podzespołów będą mogli wystąpić o tanie federalne kredyty. Warunek jest taki, że pieniądze muszą być przeznaczone na inwestycje związane z przestawianiem produkcji na oszczędniejsze pojazdy. Chodzi o dostosowanie się do przepisów ograniczających zużycie paliw w nowych modelach o 40 proc. do 2020 r. Koncerny w grudniu 2007 r., gdy uchwalano ustawę energetyczną (jej częścią są właśnie przepisy zmuszające producentów do obniżenia zużycia paliwa przez wprowadzane na rynek modele), wywalczyły sobie dotację w wysokości 25 mld dolarów. O uruchomienie pożyczek firmy walczyły od wielu miesięcy. Teraz przegłosował ją Kongres. Można się spodziewać szybkiej akceptacji Senatu i podpisu prezydenta. Tak by pożyczki mogły być uruchomione już od początku nowego roku fiskalnego. Zaczyna się 1 października - pisze "Rzeczpospolita".

Eksperci zwracają jednak uwagę na drugą stronę medalu. Poza szczytnym celem chodzi o ratunek dla firm. Zwłaszcza trzech największych koncernów z Detroit – GM, Chryslera i Forda. Sprzedaż każdego z nich na amerykańskim rynku spada w tym roku od ok. 15 do ponad 20 proc. (licząc rok do roku). Najdotkliwiej odczuwają ją w segmentach dających największe zyski – pikapach i dużych suvach. Straty samego Chryslera, liczone do sierpnia, sięgnęły w tym roku już 400 mln dolarów.

Sprzedaż w USA spadła w ciągu 12 miesięcy do sierpnia (w porównaniu z podobnym okresem rok wcześniej) o 17,3 proc. – szacują analitycy J.D. Power. Niewiele lepiej wygląda sytuacja w Europie. Tu spadek, po ośmiu miesiącach roku, sięgnął niemal 4 proc. – wylicza Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów ACEA.

Kryzys najdotkliwiej dotyka amerykańskich producentów, którym do tej pory pojemność silnika czy zużycie paliwa nie spędzały snu z powiek. Okazuje się, że na lokalnym rynku coraz skuteczniej konkurują z nimi japońscy i koreańscy wytwórcy oszczędnych, małych modeli.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Miliardy na ratowanie motoryzacyjnych gigantów

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!