PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Mocna stal bywa zbyt mocna

Autor: WNP.PL (PIM)
30-06-2017 07:34
Mocna stal bywa zbyt mocna
Fot. mat. pras.

Wymagania konstruktorów samochodów są coraz wyższe. Obecnie stosowane są już stale o tak wysokiej wytrzymałości, że potrafią uszkodzić formy w tłoczni fabryki samochodów.

Choć samochód ma już ponad 100 lat, to bezpieczne nadwozia ze sztywną klatką bezpieczeństwa kabiny i strefami kontrolowanego zgniotu mają niewiele ponad pół wieku. Początkowo samochodowe nadwozia były jak dorożki – głównie drewniane. Na początku XX wieku rozpoczęto kucie elementów z blachy, a całkowicie stalowe nadwozie wprowadził w roku 1916 Dodge. W latach 30. zaczęto tłoczyć blaszane elementy i wkrótce motoryzację zdominowała stal. Tylko Amerykanie jeszcze do lat 50. stosowali połączenie drewna i metalu w samochodach typu kombi.
Początkowo bezpieczeństwem nie zaprzątano sobie głowy – nadwozia były sztywne, wnętrza pełne twardych, wystających elementów, pasów bezpieczećstwa nie używano. Na drogach trwała rzeź, która wraz ze wzrostem ilości aut i prędkości z jakimi się one poruszały była coraz bardziej krwawa.

Za ojca bezpieczeństwa biernego w samochodach uznawany jest Bela Barenyi, pracujący dla Mercedesa konstruktor i wynalazca, który strefę zgniotu opatentował w 1951 roku. Pierwsze samochody mające takie strefy pojawiły się w roku 1959 i były to Mercedesy. Dziś nie ma samochodów, w których nie byłoby stosowane zjawisko pochłaniania energii zderzenia przez deformujące się w zaplanowany sposób elementy konstrukcyjne nadwozia. W stworzonym systemie współdziałają strefy, które są konstruowane po to, żeby się gniotły i te, których zadaniem jest wytrzymanie uderzenia i zachowanie kształtu. W obu przypadkach znaczenie ma zarówno kształt poszczególnych elementów, jak i rodzaj stali z jakiej są one wykonane. Producenci od lat tworzą nowe rodzaje stali o różnym przeznaczeniu, a także udoskonalają sposoby jej obróbki, bo ona także ma wpływ na własności stali.

Wyścig technologiczny nabrał tempa zwłaszcza w tym stuleciu, kiedy do motoryzacji coraz szerzej zaczęły wlewać się inne materiały, takie jak aluminium, kompozyty czy włókna węglowe. Stal stara się nie ustępować im pola. Na początku naszego stulecia wytrzymałość na rozciąganie stali wykorzystywanych do produkcji samochodów wynosiła około 500 MPa, a dzisiaj jest prawie trzykrotnie wyższa! Hyundai zapewnia, że na pasku takiej blachy o szerokości cala można by powiesić cztery autobudy turystyczne i stal by to wytrzymała. Hyundai zapewne wie co mówi, zwłaszcza że to jedyny na świecie producent samochodów, który ma też własną produkcję stali.

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


40 568 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

784 838 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP