PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Moto-import spadł o niemal połowę

Autor: PIM
25-06-2009 20:08

Pierwsze dwa miesiące importu przemysłu motoryzacyjnego br. przyniosły spadek jego poziomu o blisko 48%. To poziom minimalnie niższy od osiągniętego w 2006 r. Sytuacja pokazuje jak potężnie kryzys wpłynął na poziom importu. Spadek zamówień na samochody przełożył się na spadek zamówień części jak i na inne gałęzie przemysłu motoryzacyjnego. Dodatkowym niekorzystnym symptomem był słaby kurs naszej waluty który spowodował spadek zamówień towarów z zagranicy ze względu na ich zbyt wysoką cenę.

Głównymi importerami produktów do Polski są kraje Unii Europejskiej. Po pierwszych dwóch miesiącach możemy zaobserwować że spadek w stosunku do roku 2008 wynosi 47,81% Najważniejszymi rynkami importowymi z Unii są Niemcy, których udział w imporcie wyniósł 41,71%, na II pozycji są Włochy z importem na poziomie 14,63% i miejsce III - Francja - 8,51%. Na te trzy kraje przypada 64,85% całości polskiego importu.
Wśród krajów spoza wspólnoty dominującą pozycję zajmuje Korea z importem na poziomie 24,5%, Japonia - 20,75% i USA - 10,95%. Na uwagę zasługują również Chiny, które importują do naszego kraju towary w udziale 9,79%. Kraje te mają udział w imporcie na poziomie 65,99%, nie uwzględniając Chin, Japonia, USA i Korea mają udział na poziomie 56,2%.

Do Polski głównie trafiają samochody osobowe, części zamienne i auta ciężarowe. Po pierwszych dwóch miesiącach br. łączna suma udziału importu w tych grupach wyniosła 87,07% na kwotę ponad 1 mld euro.

Najważniejszym punktem polskiego importu od lat pozostaje rynek aut towarowo-osobowych. W ciągu dwóch miesięcy br. wartość takiego importu wyniosła 525 mln euro (44,86% w całości importu branży).

Najważniejszymi importerami aut osobowych i towarowo-osobowych po dwóch miesiącach 2009 r. były Niemcy, Wielka Brytania i Czechy. Ich udział w imporcie branży wyniósł 59,81% na kwotę 271 mln euro.

Następnym ważnym punktem polskiego importu pozostaje rynek części i komponentów, po dwóch miesiącach br. wartość ich importu wyniosła 414 mln euro (35,41% w całości importu). Głównymi i niezmiennymi importerami części i komponentów od lat pozostają Niemcy, Włochy i Czechy. W pierwszych dwóch miesiącach br. ich udział wyniósł 77,08% (942 mln euro).

Ostatnim istotnym punktem polskiego importu jest rynek samochodów ciężarowych - wartość importu w tym zakresie wyniosła ponad 79 mln euro, co stanowiło 6,8% udziału w całości. Głównymi importerami były Niemcy Włochy i Francja. Ich udział w imporcie branży wyniósł 70,33% (prawie 53 mln euro).

Wyniki za pierwsze dwa miesiące br. pokazują, że duży spadek wartości złotówki spowodował znaczący spadek importu. Polskim przedsiębiorcom przestało się opłacać importowanie drogich towarów z zagranicy i bardziej opłacalne było zwrócenie się do tańszej krajowej konkurencji. Wg prognoz Polskiej Izby Motoryzacji sytuacja ta nieszybko ulegnie zmianie i kolejne miesiące zapowiadają się na podobnym poziomie importu.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


39 483 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

790 428 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP