XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Komórki: numer za klientem

Komórki: numer za klientem
Fot. Adobe Stock/PTWP. Data dodania: 20 września 2022

Od poniedziałku abonenci sieci komórkowych mają prawo do zachowania swego numeru przy zmianie operatora. Teoretycznie. Plus, Era i Orange mówią o kilkumiesięcznym pilotażu, testach i początkowych ograniczeniach. Nie ustalili nawet ceny usługi.

Prawo do zachowania numeru to ogromna wygoda, bo zmieniając operatora (np. z powodu zbyt wysokich stawek), nie musimy informować znajomych o nowej komórce, drukować nowych wizytówek itd. Powinno obowiązywać już od maja ubiegłego roku, od wejścia Polski do UE. Ale nowe Prawo telekomunikacyjne weszło w życie dopiero we wrześniu 2004 r., a na dodatek przepisy o przenoszeniu numerów pozostały martwe - przypomina "Gazeta Wyborcza".

Urząd Regulacji Telekomunikacji i Poczty zdecydował, że operatorzy muszą sami się dogadać, i dał im czas do 10 października tego roku, zaś stacjonarnym - do końca roku.

Wszyscy operatorzy zapewniają, że od poniedziałku klienci będą już mogli składać odpowiednie wnioski. Tyle że wciąż nie wiadomo, ile nowa usługa ma kosztować. Zgodnie z prawem telekomunikacyjnym ma to być jednorazowa opłata i nie może być ona zniechęcająca.

Dlaczego operatorzy się nie spieszą? Nie z powodu kosztów, choć te mogą sięgnąć kilkadziesiąt milionów euro. Najbardziej boją się zamieszania na rynku. We wszystkich krajach, gdzie wprowadzono takie rozwiązanie, po początkowym gwałtownym wzroście liczby klientów, którzy zmieniają operatora, po kilku miesiącach zainteresowanie tą nowinką słabło. Eksperci URTiP-u szacują, że rocznie może z tego korzystać w Polsce najwyżej pół miliona klientów.

Nowa sytuacja może jednak zmusić firmy telekomunikacyjne do wprowadzenia atrakcyjniejszych ofert, co może się przerodzić w wojnę cenową.

Sprawie prawa do zachowania numeru przygląda się Komisja Europejska - na wiosnę zrugała Polskę za opóźnienia. W URTiP-ie dowiedzieliśmy się, że zaczyna już tracić cierpliwość.

Jak będzie wyglądać zmiana operatora z zachowaniem numeru?

• Najpierw klient musi udać się do punktu sprzedaży nowej sieci i składa wniosek o potwierdzenie, że może mu ona zaoferować taką usługę (ma na odpowiedź siedem dni).

• Następnie musi się udać do salonu dotychczasowego operatora i złożyć wniosek o rozwiązanie umowy. Na to operatorzy mają 14-30 dni od pełnego okresu rozliczeniowego, czyli operacja może potrwać nawet dwa miesiące. Dłużej mogą poczekać osoby, które mają umowy promocyjne. Zrywając je, musiałyby zapłacić dodatkowo kilkaset złotych odszkodowania.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Komórki: numer za klientem

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!