PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Moto-sektor po przejściach. Widać zmiany

Autor: wnp.pl (AG)
22-04-2015 21:10
Moto-sektor po przejściach. Widać zmiany
fot. PTWP (GC)

Podczas spotkania ekspertów z dziedziny motoryzacji w ramach EEC zastanawiano się nad zmianami trendów w sektorze, do których dochodzi od dobrych kilku lat. Podsumowując główne tezy dyskusji, Mirosław Michna, partner firmy doradczej KPMG wskazuje na podstawowy wniosek: nie widać symptomów gwałtownego rozwoju rynku europejskiego z perspektywy popytu na nowe samochody.

Nastąpiło wyrównanie popytu i podaży, a więc nie ma już powrotu do gwałtownych skoków zapotrzebowania na pojazdy samochodowe na Starym Kontynencie. Jak mówił w Katowicach Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, największy kryzys sektora mamy już chyba za sobą. - (...) odrabiamy straty od załamania pod koniec poprzedniej dekady. Sprzedaż nowych aut w Europie, poziom ich rejestracji, jest ciągle niższy aniżeli 7 lat temu ale produkcja - zwłaszcza wyższych segmentów - i eksport rosną. Są niespełnione oczekiwania. 10-15 lat temu mówiło się, że w 2015 roku w Polsce będzie się rejestrować milion samochodów. Trudno przypuszczać aby tak miało się stać, skoro podsumowanie roku ubiegłego zamknęło się liczbą poniżej 400 tysięcy zarejestrowanych aut.
Uczestnicy panelu motoryzacyjnego na EEC byli raczej zgodni co do tego, że ciągle widać rozwój polskiego sektora automotive przede wszystkim w zakresie produkcji części i podzespołów.

- To jest tak na prawdę nasza szansa na uczestnictwo w globalnym rynku motoryzacyjnym, bo produkcji własnego samochodu nie mamy, a nie ma też jednoznacznych i istotnych przewidywań co do ulokowania jakiejś nowej fabryki aut w naszym kraju, podsumowywał M. Michna. Zatem pozostaje rozwój produkcji komponentów samochodowych.

Trzeba się skoncentrować na tym co może wspomagać rozwój na terenie Polski, zwłaszcza w regionach: południowym i południowo-zachodnim.

Maciej Gwóźdź - prezes TRW Steering Systems Poland zauważył, że polski system zachęt inwestycyjnych promuje duże zatrudnienie stosunkowo nisko wykwalifikowanych pracowników. Część firm jest skłonna budować centra programistyczne czy badawczo-rozwojowe i ważne, żebyśmy o nie konkurowali, inwestowali w rozwój, a niekoniecznie w wielkie fabryki. Z punktu widzenia polskich firm często barierą jest inwestycja kilkudziesięciu milionów dolarów na wdrożenia. Niestety kuleje współpraca z jednostkami naukowo-badawczymi, a warto, żeby uczelnie, były partnerami podmiotów motoryzacyjnych.

Panel motoryzacyjny EEC wyraźnie wskazał na konieczność stosowania innowacji i rozwijania specjalistycznej kadry i wsparcia ze strony publicznej, administracji rządowej i samorządowej. Duża jest rola Centrów Badawczo-Rozwojowych. Warto, aby w Polsce powstawało ich jak najwięcej.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


39 982 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

761 502 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP