Motoryzacja USA idzie na dno?

Motoryzacja USA idzie na dno?
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Już za rok może splajtować General Motors i Chrysler, trochę dłużej pociągnie Ford. W październiku sprzedaż aut GM spadła prawie o połowę, Chryslera i Forda - o jedną trzecią.

Spełniły się czarne przepowiednie, że kryzys finansowy w październiku będzie niczym gwóźdź do trumny amerykańskiej motoryzacji, pisze "Gazeta Wyborcza". Wielu dealerów i klientów nie było w stanie zaciągnąć kredytów na zakup samochodów z powodu restrykcji wprowadzonych przez banki. Zawirowania na rynku finansowym zniechęciły też wielu kierowców do wydawania pieniędzy na nowe samochody. Efekt natychmiast widać w statystykach, podaje "GW".

W październiku Amerykanie kupili 838,2 tys. nowych aut, o 32% mniej niż przed rokiem - ogłoszono kilka godzin przed rozpoczęciem wyborów prezydenckich. W liczbach bezwzględnych był to najgorszy miesiąc dla sprzedawców aut w USA od stycznia 1991 r., kiedy to amerykański rynek motoryzacyjny załamał się w czasie wojny w Zatoce Perskiej. Gdyby przez pozostałe miesiące Amerykanie kupowali auta w takim tempie jak w październiku, to w tym roku kupiliby w sumie 10,6 mln samochodów, czytamy w "GW". Tak kiepskiego wskaźnika sprzedaży samochodów w USA nie notowano od lutego 1983 r. - ogłosiła firma Autodata. Jeszcze gorzej wygląda sytuacja, jeśli odnieść liczbę sprzedanych aut do ludności USA. - To mógł być najgorszy miesiąc dla branży samochodowej od początku lat 50., a nawet w całym okresie po II wojnie światowej, biorąc pod uwagę przyrost ludności od tego czasu - uważa Jesse Toprak, analityk firmy Edmunds.com.

- Amerykański przemysł samochodowy jest w głębokiej, naprawę głębokiej recesji. W tej sytuacji sami sobie nie poradzimy - stwierdził Mike DiGiovanni z zarządu GM. Ten właśnie koncern poniósł największe straty w październiku, sprzedając 170,6 tys. samochodów - aż o 45% mniej niż przed rokiem. "Gazeta" przypomina, że sprzedaż aut Toyoty w USA spadła aż o 26% - do 151 tys. sztuk. Sprzedaż Chryslera stopniała o 35%, a Forda o ponad 30%.

Analitycy coraz głośniej mówią o ryzyku bankructwa GM - ciągle największego moto-koncernu świata. Co miesiąc GM traci około 1 mld USD ze swoich rezerw gotówki i wyczerpią się one za rok, pisze "GW". Wtedy znikną także rezerwy gotówki Chryslera. Żeby uniknąć plajty, GM negocjował fuzję z Chryslerem, domagając się 10 mld dUSD od władz USA na wsparcie transakcji. Jednak administracja prezydenta Busha odmówiła pieniędzy, przerzucając ratowanie koncernów na nowego prezydenta.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Motoryzacja USA idzie na dno?

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!