PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Motoryzacyja liczy na przełamanie złej tendencji w końcu roku

Autor: wnp.pl (PS)
07-03-2013 16:39

W styczniu br. zarejestrowano w Polsce 30 tys. nowych samochodów osobowych i lekkich dostawczych, tj. o 10 proc. więcej niż rok temu i o 21 proc. więcej niż w grudniu ub.r. – wynika z danych Centralnej Ewidencji Pojazdów.

Te dobre wyniki sprzedaży w styczniu wynikają głównie z tradycyjnie prowadzonej na początku roku przez importerów i dealerów kampanii promocyjnej i wyprzedaży samochodów z poprzedniego rocznika, ocenia Ministerstwo Gospodarki w analizie, przedstawionej posłom z Komisji Gospodarki.
Największym zainteresowaniem klientów w Polsce cieszyły się marki samochodów importowanych (Skoda, VW, Toyota, Peugeot, Ford), ale brakuje wśród nich aut wytwarzanych w kraju (Fiat, Opel).

Zarazem w styczniu sprowadzono do Polski prawie 50 tys. samochodów używanych, tj. o 13 proc. więcej r/r i 8 proc. więcej niż w grudniu ubr.
W styczniu polskie fabryki opuściło ponad 48 tys. samochodów osobowych i lekkich dostawczych. Jest to o 26 proc. więcej niż w grudniu ub.r., ale o 23 proc. mniej niż w styczniu 2012 r. Wszystkie trzy fabryki wytworzyły w styczniu więcej pojazdów, niż w grudniu, odpowiednio: Opel – o 14 proc., Fiat – o 16 proc. Volkswagen – aż o 63 proc. Jednak w porównaniu do stycznia ub.r., tylko ostatni koncern nie zmienił poziomu produkcji, natomiast Opel wytworzył o 32 proc. mniej aut, natomiast Fiat – o 28 proc.

W całym 2012 roku w Polsce wyprodukowano 636 tys. samochodów osobowych i lekkich dostawczych (do 3,5 t DMC), tj. o 23 proc. mniej niż w 2011 r.
Największą fabryką pozostał FAP, z produkcją 347 tys. sztuk (spadek o 22 proc., likwidacja trzeciej zmiany), mając ponad 63 proc. udział w produkcji samochodów osobowych w Polsce. Mury zakładów FAP opuściło w ub.r.: 151 tys. Fiatów 500 (poziom zbliżony, jak w 2011 r.), 93 tys. Fiatów Panda (-50 proc.), 49 tys. Lacii Epsilon (o 30 proc. więcej, ale daleko od zaplanowanego poziomu 100 tys.) oraz 55 tys. Fordów Ka (-20 proc.).

Opel Polska wyprodukował 125 tys. samochodów osobowych, o 28 proc. mniej r/r, zmniejszając udział w krajowym przemyśle motoryzacyjnym do 23 proc. Astra III wyprodukowano blisko 13 tys. szt. (o 40 proc. mniej r/r; jest to zresztą model „schodzący” z rynku), Astra IV – ponad 112 tys. (nowa produkcja, ale znacznie niższa od założeń).

Volkswagen Poznań wypuścił prawie 78 tys. sztuk samochodów (-19 proc.), w tym VW Caddy – 75 tys. szt. (-15 proc.). Jak zaznacza MG, w przypadku VW Poznań znacznie lepiej wyglądają wyniki produkcji samochodów dostawczych, bowiem powstało ich prawie 85 tys. z homologacją samochodów ciężarowych, tj. o 3 proc. więcej niż w 2011 r.

MG podkreśla, powołując się na ekspertów rynku motoryzacyjnego, że wyhamowanie tendencji spadku popytu na nowe auta i spadku produkcji zarówno w Europie (dokąd trafią 98 proc. powstających w Polsce aut), jak i w Polsce, można oczekiwać na przełomie 2013-2014 r.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


40 608 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

790 428 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP