MR: pierwsze zakupy e-busów w miastach w 2019 roku

MR: pierwsze zakupy e-busów w miastach w 2019 roku
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Zakładamy, że pierwsze zakupy w miastach w ramach program "Bezemisyjnego transportu publicznego" to będzie styczeń 2019 r. - zapowiedziała w środę wiceminister rozwoju Jadwiga Emilewicz. Na ulice polskich miast wyjechać może nawet 1000 nowoczesnych autobusów.

Celem programu "Bezemisyjnego transportu publicznego", realizowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR), jest wdrożenie innowacyjnych rozwiązań dotyczących elektromobilności w ramach partnerstwa innowacyjnego. To nowy, niestosowany dotychczas tryb w ustawie o zamówieniach publicznych, w którym państwo występuje w roli "inteligentnego zamawiającego", kreującego nowy rynek dla nowatorskich produktów w oparciu o potrzeby zgłaszane przez polskie miasta. Deklarację wstępnego udziału w programie złożyło już 21 miast oraz Górnośląski Okręg Przemysłowy zrzeszający 29 gmin.

"Jest źle dlatego, że w 2015 r. tylko 2 proc. zakupów w miastach przez spółki miejskie transportowe, które kupowały tabory (...) autobusowe, to były autobusy elektryczne" - powiedziała wiceminister w Ministerstwie Rozwoju Jadwiga Emilewicz w środę na briefingu prasowym. Podkreśliła, że kupowano znacznie więcej diesli, czy autobusów hybrydowych. Emilewicz tłumaczyła, że jest źle dlatego, że Polska jest "europejską potęgą produkcji transportu publicznego, a nasz polski autobus elektryczny uzyskał nagrody na prestiżowych targach transportowych w Hanowerze".

Emilewicz wyraziła nadzieję, że "to co jest naszą już naturalną przewagą konkurencyjną w Europie, stanie się nią jeszcze bardziej". "Nie będzie tylko wyjątkowym elementem, gdzie będziemy mogli się pochwalić w Hanowerze, ale stanie się europejskim standardem. Standardem jakości w polskich miastach, bo transport publiczny elektryczny to jest wygoda, to jest komfort, to jest cisza, i wreszcie to mniejsze zanieczyszczenie" - podkreśliła.

Wiceminister przypomniała, że projekt e-Bus jest wpisany jako projekt flagowy w Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. "Projekty flagowe zostały dobrane w taki sposób, aby wybrać te technologie, czy też te produkty, które już dzisiaj są naszą przewagą konkurencyjną i wymagają niewielkiego wsparcia, aby stały się nią jeszcze bardziej, aby zaistniały na globalnych rynkach" - tłumaczyła.

Podsekretarz stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego Piotr Dardziński wskazał, że program "Bezemisyjnego transportu publicznego" jest bardzo nietypowy. "Będzie realizowany metodą, która do tej pory w Polsce nie była realizowana. Wykorzystuje tzw. partnerstwo innowacyjne - nowe rozwiązanie prawne, które się pojawiło w polskim systemie prawnym" - tłumaczył Dardziński. Wyraził nadzieję, że dzięki tej metodzie, Polska dogoni najlepsze kraje na świecie, a być może z czasem ją ulepszy.

Jak tłumaczyła Emilewicz, ten projekt będzie realizowany w sposób nieznany dotychczas w Polsce. "Nie poszukujemy bowiem rozwiązań technologicznych, poszukujemy gotowego produktu, który następnie już dzisiaj na początku, w momencie uruchomienia programu, ma swoich nabywców" - wyjaśniła.

"Jesteśmy przekonani, że to jest właściwa droga, jak i właściwy sposób, jaki wybraliśmy w selekcji produktów, chcemy koncentrować środki, które mamy, po to, aby doprowadziły nas do tego celu, dzięki któremu będziemy mieli produkty o wysokiej marży" - powiedziała Emilewicz.

Jak mówił podsekretarz stanu w Ministerstwie Energii Michał Kurtyka, prace nad tym projektem opierają się na trzech celach. Pierwszym z nich - jak wyjaśnił - jest upowszechnienie pojazdów elektrycznych w Polsce, drugim - stworzenie przemysłu elektromobilności w Polsce, a trzecim dostosowanie rozwoju sieci elektroenergetycznych.

NCBR wraz z samorządami zdefiniują konkretne potrzeby i możliwości miast, np. oczekiwany poziom wydajności, czy maksymalne koszty nowych pojazdów. Następnie wspólnie wystąpią w roli zamawiającego w postępowaniu publicznym. Konsorcja badawcze będą realizowały projekty etapowo, a po każdym z etapów NCBR będzie ograniczało liczbę wykonawców, doprowadzając do końca procesu badawczego (tj. etapu prototypu) jedynie jeden bądź dwa najlepsze projekty. Konsorcja, wśród których mogą znaleźć się zarówno instytucje naukowe, jak i producenci z sektora prywatnego, mogą liczyć nawet na 100 mln zł na realizację projektów. Dodatkowe wsparcie finansowe zapewnić może Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Szacuje się, że transakcje zrealizowane w ramach programu osiągną nawet 1 mld zł.

Program "Bezemisyjnego transportu publicznego" to jeden z elementów działań w ramach rządowej Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju w zakresie pojazdów zero - i niskoemisyjnych, realizowanych przez współpracujące ze sobą ministerstwa rozwoju, energii, nauki i szkolnictwa wyższego oraz środowiska.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!