PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Na którym biegu jedzie branża automotive?

Autor: PARP
18-03-2014 11:04
Na którym biegu jedzie branża automotive?
Fot. Mat. pras.

- W perspektywie 2014 roku podstawowe znaczenie dla branży automotive będzie miała sytuacja na rynkach zagranicznych - nie tylko europejskich, ale również w USA i w Chinach. Na tych ostatnich sprzedaż nowych samochodów rośnie znacząco szybciej niż w Europie - choć i w Unii Europejskiej w 2013 roku też coś drgnęło - mówi Andrzej Kondratowicz, ekspert i recenzent Raportów Instrument Szybkiego Reagowania.

Co kwartał zespół pod kierownictwem prof. Jerzego Hausnera opracowuje raporty z oceny stopnia zagrożenia przedsiębiorstw upadłością. Raporty przygotowywane są w ramach komponentu badawczego projektu Instrument Szybkiego Reagowania (ISR) Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Każdy z raportów opisuje kluczowe trendy makroekonomiczne, ale też dokonuje identyfikacji zjawisk zachodzących w gospodarce. W ramach projektu ISR badany jest stopień zagrożenia upadłością w rozbiciu na firmy produkcyjne, usługowe i handlowe oraz sekcje i działy PKD. Analizy dokonywane są także w rozbiciu na firmy małe (bez mikro), średnie i duże. Prognozy są wykonane w trzech wariantach: optymistycznym, neutralnym i pesymistycznym. Stopień zagrożenia upadłością w przedziale <0, 160> określany jest przez ekspertów ISR jako poziom niski/akceptowalny, przedział <160, 200> za poziom ostrzegawczy, a powyżej 200 za wysoki.
Rozmowa z dr Andrzejem Kondratowiczem, ekspertem merytorycznymi recenzentem raportów ISR o kondycji branży automotive, na podstawie najświeższego Raportu Instrument Szybkiego Reagowania.

Jest pan jednym z recenzentów, którzy uczestniczą w panelach interpretacyjnych przed finalną publikacją Raportów ISR. W ostatnim raporcie, opublikowanym na początku roku, mimo potwierdzenia wielu pozytywnych sygnałów ożywienia gospodarczego, autorzy piszą o wciąż wysokim stopniu zagrożenia upadłością. Prof. Jerzy Hausner zaznacza nawet, że pomimo widocznych oznak poprawy koniunktury gospodarki i jej podmiotów w III kw. 2013 r., dokonana ocena stopnia zagrożenia - tak w ujęciu retrospektywnym, jak i sporządzonych prognoz - nie uprawnia jednak do wycofania sygnału ostrzegawczego, dlaczego?

- Ma to swoje uzasadnienie. Zmierzony stopień zagrożenia upadłością w I połowie 2013 roku był wyższy, zarówno w stosunku do I połowy roku 2012, jak i do drugiego półrocza 2012. Również średniookresowa tendencja wygląda źle. W I połowie 2007 roku zmierzony poziom zagrożenia upadłością wynosił ok. 120, wobec ok. 190 w I połowie 2013 roku, przy stałej tendencji wzrostowej.

Prof. Jerzy Hausner podkreśla, że w okresie wchodzenia w ożywienie, a w szczególności jego intensyfikacji, sytuacja przedsiębiorstw będzie się mocno różnicowała. Wyniki dotyczące poszczególnych branż potwierdzają, że około 3/4 z nich odczuwa poprawę, ale już pozostała 1/4 - nie. W której grupie znajduje się branża samochodowa?

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


38 501 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

777 996 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP