XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Nici z premii za złomowanie aut

Nici z premii za złomowanie aut
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Ministerstwo środowiska pracowało nad projektem, zgodnie z którym od przyszłego roku każdy właściciel złomujący samochód miał otrzymywać za to 500 zł. Resort zrezygnował jednak z prac nad takim uregulowaniem.

Michał Milewski, naczelnik wydziału prasowego MŚ, tłumaczy "WSJ Polska", że to efekt niejasnych przepisów. - Dodatkowo, obowiązek wnoszenia takiej opłaty został zakwestionowany przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej w kontekście przepisów unijnych - tłumaczy Milewski. Można sądzić, że głównym powodem były pieniądze.

Premia recyklingowa, w proponowanej przez resort formule nie kosztowałaby budżetu ani złotówki. Osoba złomująca samochód otrzymywałaby bowiem de facto zwrot opłaty wniesionej przez pierwszego właściciela przy rejestracji auta. Taka opłata obowiązuje od stycznia 2006 i trafia do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, podległego Ministerstwu Środowiska. Nieoficjalnie wiadomo, że na koncie może być już nawet 1,2 mld zł. Pieniądze, te miały finansować recykling pojazdów, ale wydawane są na inne cele, np. organizowaną wkrótce w Polsce Konferencję Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu.

- Źle się stało. To był dobry krok w stronę likwidacji panoszącej się u nas szarej strefy w zakresie demontażu aut - mówi Adam Małyszko, szef Stowarzyszenia Forum Recyklingu Samochodów. I dodaje: - Obecnie aż 90% samochodów złomowanych jest poza oficjalną siecią. Firmy, które uwierzyły, że w naszym kraju samochody będą utylizowane jak na Zachodzie i zainwestowały w ten biznes znalazły się na skraju bankructwa.

"WSJ" cytuje Małyszkę, który uzasadnienie resortu uważa za kuriozalne: - Przecież cały system zbiórki opłaty recyklingowej jest niezgodny z art. 90 Traktatu WE. Wg niego ta forma zbierania opłat niesprawiedliwe różnicuje obywateli. Zgodnie z obowiązującym obecnie prawem można uniknąć płacenia w przypadku, gdy importer samochodów sprowadza ich w ciągu roku więcej niż 1000 szt. Od miesięcy Małyszko chce poddać ten mechanizm ocenie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości blokuje go jednak Narodowy Fundusz, ociągając się z oficjalną odmową zwrotu zapłaconej przez niego przy rejestracji auta opłaty.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Nici z premii za złomowanie aut

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!