PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Niezależny rynek motoryzacyjny apeluje o wsparcie

Autor: PAP
13-02-2009 19:04
Niezależny rynek motoryzacyjny apeluje o wsparcie

Niezależni producenci i dystrybutorzy części motoryzacyjnych w Polsce, właściciele nieautoryzowanych warsztatów biją na alarm: w maju 2010 r. wygasa jedno z unijnych rozporządzeń, co zagraża istnieniu 28 tys. firm i podniesie koszty serwisowania samochodów dla klientów.

Rzecz idzie o obowiązujące od 2002 r. rozporządzenie GVO w zakresie dystrybucji i serwisowania pojazdów silnikowych, które gwarantuje prawo klientów do konkurencyjnych cenowo nieoryginalnych części zamiennych oraz serwisowania samochodów w nieautoryzowanych warsztatach bez utraty gwarancji.
- Jeśli wygaśnie GVO, to warsztaty niezależne pozbawione zostaną dostępu do danych technicznych i nie będą w stanie prowadzić napraw, przekonywał w Brukseli prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych Alfred Franke. - Producenci samochodów staną się jedynym źródłem dystrybucji części samochodowych, dodał.

Eurodeputowani Małgorzata Handzlik (PO) oraz Adam Gierek (UP), którzy zorganizowali konferencję w Parlamencie Europejskim w tej sprawie, zapowiedzieli, że złożą pisemne zapytania do Komisji Europejskiej w sprawie przedłużenia rozporządzenia.

Jak zauważyła Handzlik, w sytuacji kryzysu gospodarczego, gdy coraz więcej państw UE zapowiada wsparcie finansowe dla swych wielkich koncernów samochodowych, niezrozumiałe byłoby nieprzedłużenie rozporządzenia wpierającego małe i średnie firmy motoryzacyjne.

Jak tłumaczył Franke, obecnie 80% części samochodowych produkują niezależni producenci - koncerny motoryzacyjne same produkują zaledwie 20% części. Następnie towar trafia do niezależnych dystrybutorów lub centrów logistycznych koncernów (w opakowaniu tzw. oryginalnym), a od nich do warsztatów i serwisów autoryzowanych.

Zdaniem Frankego, dla KE argumentem na rzecz nieprzedłużania rozporządzenia jest fakt, że UE przyjęła tymczasem inne rozporządzenie (tzw. Euro 5) dotyczące samochodów osobowych. W części dotyczy ono też dostępu do informacji technicznych. - Ale w sposób niewystarczający, przekonuje Franke. - Euro 5 dotyczy tylko samochodów nowych, które będą zatwierdzone po wrześniu '09. Co z autami - pyta - zatwierdzonymi wcześniej, które teraz jeżdżą po naszych drogach i stanowić będą 95% rynku?

Apel o przedłużenie rozporządzenia wsparła polska Federacja Konsumentów, przekonując, że jego brak może wywołać wiele negatywnych konsekwencji, w tym "wzrost cen części i usług". - Już teraz części zamienne z logo koncernu są o kilkadziesiąt procent droższe od identycznych części produkowanych przez niezależnych producentów. Brak odpowiednich regulacji prawnych może spowodować pogłębienie tych dysproporcji, za co oczywiście zapłaci konsument, mowi prezes Małgorzata Niepokulczycka. I dodaje: - Komisja Europejska musi chronić dostęp konsumentów do bezpiecznej i opłacalnej motoryzacji. Przepisy prawnie wiążące są absolutnie potrzebne dla rynku sprzedaży, dystrybucji i niezależnych warsztatów samochodowych.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


40 608 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

790 428 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP