PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Niezwykła fabryka Lexusa

Autor: WNP.PL (PIM)
31-07-2017 09:31
Niezwykła fabryka Lexusa
Fot. mat. pras.

Flagowe coupe Lexusa - model LC - powstaje w jedynej w swoim rodzaju fabryce. I wcale nie chodzi tylko o dominującą w całej hali biel.

Zakład Motomachi, położony w Toyota City w prefekturze Aichi, to pod względem wieku druga fabryka Toyoty, założona w roku 1958. Zajmuje niemal 1,6 mln m² i zatrudnia ponad 7000 pracowników, z których połowa to kadra inżynierska. Dziś fabryka jest znana przede wszystkim z produkcji limitowanej serii supersamochodu Lexus LFA, którego w latach 2010-2012 zbudowano 500 egzemplarzy. Wytwarzanie całkowicie kompozytowego nadwozia LFA wymagało wdrożenia niezwykle wymagającej technologii laminowania kompozytów zbrojonych włóknem węglowym, a kultowy Lexus LFA osiąga dziś ceny liczone w milionach dolarów.
Tym, co najbardziej zaskakuje gości odwiedzających linię produkcyjną Lexusa LC, jest wszechobecna biel. Całe wnętrze hali, od podłogi, przez ściany, filary i konstrukcję dachu aż po strop, jest nieskazitelnie białe. Jak tłumaczą gospodarze, jakość zaczyna się od otoczenia, a biały kolor ułatwia utrzymanie czystości, bo doskonale widoczne zabrudzenia czy pył są natychmiast usuwane. Z drugiej strony pomaga to utrzymaniu porządku, bo na tle bieli każda część czy narzędzie położone nie na swoim miejscu stają się bardzo widoczne. Ma to również znaczenie psychologiczne, ponieważ biały kolor pomaga pracownikom zachować skupienie na pracy.

Proces produkcyjny zwany monozukuri łączy zaawansowane techniki nowoczesnej produkcji i wyrafinowanie rzemieślniczej staranności. Choć najważniejszą rolę w powstawaniu samochodów Lexusa odgrywają ludzie, kultywujący tradycję japońskich rzemieślników takumi, w pracy pomaga im technologia. Każda śruba czy nakrętka dokręcana jest z właściwym momentem za pomocą odpowiednich przyrządów. Wszystkie złącza, a jest ich około 120, są sprawdzane nie tylko wizualnie, ale i z użyciem odpowiednio wyposażonego tabletu.

Poszczególne etapy procesu produkcyjnego są tak zaplanowane, by żadna z czynności nie zajmowała więcej, niż 20 minut. To oznacza, że pracownicy mogą pracować z dużą skrupulatnością. W większości współczesnych fabryk czas poszczególnych czynności jest skracany i liczony raczej w sekundach niż minutach. Każdy z pracujących tu ludzi doskonale zna elementy i układy, za które odpowiada – takich specjalności jest około dwustu, a przed rozpoczęciem pracy na linii produkcyjnej trzeba przejść drobiazgowe szkolenie, zakończone uzyskaniem certyfikatu.

Ostatnim etapem procesu produkcyjnego, po wykonaniu jazdy próbnej, jest dokładna inspekcja gotowego samochodu. Odbywa się ona w pomieszczeniu przypominającym bardziej wnętrze stacji kosmicznej z filmu science-fiction, niż fabrykę. Na jego suficie, ścianach i podłodze umieszczono podłużne źródła światła LED. Są one rozmieszczone w równoległych pasach co 30 centymetrów – w toku doświadczeń ustalono, że takie oświetlenie pozwala najłatwiej dostrzec ewentualne niedoskonałości lakieru czy pasowania elementów.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


39 188 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

778 594 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP