PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Norweskie i nie tylko doświadczenia upowszechniania samochodów eV

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
03-12-2016 16:00
Norweskie i nie tylko doświadczenia upowszechniania samochodów eV
Fot. Shutterstock.com

Już w kwietniu 2015 r. Norwegia osiągnęła swój cel strategiczny, tj. zarejestrowania 50 tys. samochodów z napędem elektrycznym (eV), trzy lata wcześniej, niż zaplanował rząd. Dzisiaj jeździ tam 120 tys. eV, czyli ok. 4,8 proc. wszystkich.

Ale wkrótce w Norwegii będzie 500 tys. eV (20 proc.), ponieważ w tym roku ich sprzedaż prawdopodobnie podwoi się.
Jakie wnioski z tego sukcesu mogą płynąć dla krajów Unii Europejskiej? – na to pytanie starała się odpowiedzieć organizacja ekologiczna Transport & Environment.

Sukces ten osiągnięto dzięki hojnemu programowi zachęt do kupowania eV, jaki wdrożyła Norwergia, wynika z jej analizy.

Obejmuje one przede wszystkim 25 proc. zmniejszenie podatku VAT i zwolnienie od podatku rejestracyjnego auta.

Bardzo ważnymi zachętami są także możliwość korzystania przez posiadaczy eV z pasów ruchu wydzielonych dla autobusów, bezpłatnych parkingów w centrach miast (bardzo istotne w Oslo), zwolnienia z opłat drogowych (także darmowego wjazdu do Oslo) i przez tunele.

Istotne jest też, że szybko powstała duża sieć stacji ładowania eV, która już w końcu 2015 roku liczyła 6,5 tys. ogólnodostępnych stanowisk, w tym największą na świecie z 21 punktami ładowania (Bergen).

Jednak nawet bogata Norwergia z trudem dźwiga ciężar takiej polityki, oceniają autorzy.

Kristine Korneliussen, minister transportu i komunikacji powiedziała podczas niedawne konferencji T & E, że zachęty stworzone posiadaczom samochodów osobowych z napędem elektrycznym kolidowały czasami z szerszymi celami polityki transportu, takimi jak przekonywanie większej liczby Norwegów do korzystania z transportu publicznego.

Np. z powodu – tak masowego już – używania buspasów przez auta eV, w godzinach szczytu tworzą się korki, co mija się z ideą konkurencyjności transportu masowego.

Z konferencji T & E wynikało, że zachęty do zakupu eV muszą iść w parze z elektryfikacją innych środków transportu, takich jak małych i lekkich pojazdów, autobusów, budowy nowych linii tramwajowych, ale również zachęt dla posiadaczy pojazdów użytkowych z napędem elektrycznym, do transportu towarów.

Dodajmy, że 15 minutowe ładowanie eV prądem stałym kosztuje w Norwegii w przeliczeniu ok. 25 zł, a 30 minutowe – ok. 45 zł.

Przypomnijmy też, że kilka krajów unijnych także stosuje w różnym zakresie zachęty, mające rekompensować wyższy koszt zakupu eV, ale realizujące ideę zmniejszania emisji spalin. Są to: Holandia, Wielka Brytania, Francja, Niemcy, Szwecja i Dania.

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


39 188 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

778 594 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP