Dokładnie 19,44 l oleju napędowego na 100 km bądź też w przeliczeniu niecałe 0,8 litra na 100 tonokilometrów (tkm) - to wynik jazdy testowej ciężarowego pojazdu Mercedes-Benz Actros o ładowności 40 ton, na trasie 12 728,94 km. To rekordowy wynik i wg obserwatorów "Księgi Rekordów Guinnessa" zasługujący na wpis jako światowy rekord w kategorii "Najbardziej ekonomiczny 40-tonowy samochód ciężarowy".
Podczas trwającej siedem dni bez przerwy jazdy testowej w Nardo seryjny Actros z ponad 25-tonowym załadunkiem oraz średnią prędkością 80 km/h udowodnił, że w zakresie pojazdów użytkowych wersja "samochodu jednolitrowego" jest realna od 0,8 litra paliwa na 100 tkm. Dla właściciela floty pojazdów oznacza to wyższą rentowność, bo w branży w oparciu o zużycie paliwa kalkuluje się cenę każdej tony ładunku na kilometr (tkm). Z kolei dla środowiska naturalnego tak niskie zużycie paliwa oznacza niższą emisję dwutlenku węgla - nowy Actros redukuje emisję CO2 do 20,5 g na tonę załadunku na kilometr (g/tkm). Dla porównania: dotychczas koncepcyjny "samochód jednolitrowy" emituje 53 g/tkm, a wprowadzone niedawno na rynek osobowe samochody hybrydowe - 297 g CO2 /tkm. W codziennym ruchu drogowym samochód ciężarowy o zużyciu 30-35 l paliwa ma pod tym względem lepsze wyniki - 30-37 g CO2/tkm.
Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu
FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE
W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.