Firma NSK opracowała łożyska kulkowe o bardzo długiej żywotności (EBR - Enhanced Bearing by Rolling element - wzmocniony element toczny) przeznaczone do przekładni, zaprojektowane tak, aby zapewnić większą zwartość i niższy ciężar oraz mniejsze tarcie.
Jednocześnie, stosowane w przekładniach łożyska są coraz częściej narażone na pracę w warunkach słabego smarowania, np. gdy stosowany jest olej o niskiej lepkości i oczekuje się od nich odporności na złuszczanie powierzchniowe.
W ramach nieustających badań w dziedzinie inżynierii materiałowej, firma NSK przeprowadziła dokładną analizę mechanizmu prowadzącego do złuszczania powierzchniowego i odkryła, że trwałość łożyska można zwiększyć, wzmacniając element toczny. Obecność ściernych cząstek utwardzanej stali w oleju przekładniowym jest dość częsta, zważywszy na liczne kontakty metalowych kół zębatych przekładni. Cząstki te mogą być źródłem wgnieceń na powierzchni bieżni, gdy zostaną wciśnięte pomiędzy kulkę i bieżnię. W teorii konwencjonalnej, złuszczanie powierzchniowe jest następnie powodowane przez koncentrację naprężeń na krawędziach wgnieceń, prowadzącą początkowo do pęknięć, a następnie do złuszczania. Nowa teoria dodatkowo uwzględnia siłę styczną działającą na krawędź wgniecenia, powodowaną przez zerodowaną powierzchnię kulki. Zapobieżenie obniżeniu jakości powierzchni elementu tocznego przyczynia się więc do przedłużenia trwałości łożyska.
Nowe łożysko EBR opracowane przez NSK zostało wyposażone we wzmocniony element toczny (kulka EBR), uzyskany dzięki nałożeniu warstwy twardych, drobnych cząstek azotku krzemu na kulkę oraz zastosowaniu specjalnej technologii węgloazotowania w obróbce cieplnej. W rezultacie, trwałość łożysk EBR zwiększono przynajmniej 2-3 razy przy zastosowaniu konwencjonalnej technologii produkcji pierścieni wewnętrznych i zewnętrznych. W połączeniu z technologią obróbki cieplnej pierścieni o dużej trwałości (UR, HTF), oczekiwana trwałość łożyska może być dziesięciokrotnie większa niż trwałość produktów konwencjonalnych. Z kolei takie zwiększenie żywotności umożliwia stosowanie mniejszych łożysk, co prowadzi do zmniejszenia ciężaru o 50% i, w rezultacie, momentu o 12%.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: NSK wprowadza łożyska o podwyższonej żywotności do przekładni