Niemieckie dopłaty do zakupu nowego auta spowodowały, że o połowę spadła ilość sprowadzanych przez Polaków używanych samochodów z zagranicy. Przez pierwsze trzy miesiące 2009 r. Polacy sprowadzili ich ok. 137 tys.
Ale może być też dodatkowy powód, pisze "GW". Od końca zeszłego roku rządy państw w Europie Zachodniej zaczęły dawać premie na zakup nowych aut kierowcom w zamian za przekazanie na złom samochodu, który ma ponad dziewięć-dziesięć lat. Największą euforię wywołało to w Niemczech, gdzie za złomowanie starego pojazdu od stycznia rząd daje 2,5 tys. euro premii. Przez trzy miesiące od wprowadzenia premii zgłosiło się po nie już 1,2 mln niemieckich kierowców.
O 45 proc. spadł w tym roku import używanych aut także w Czechach. Jednak jest to efekt zmiany w podatkach od aut - ocenia czeskie Stowarzyszenie Przemysłu Samochodowego SAP. Od stycznia przy każdej rejestracji auta w Czechach, które nie spełnia europejskich norm toksyczności spalin, kierowca musi zapłacić opłatę prawie 1,7 tys. zł. Opłata za każdą rejestrację auta spełniającego normę Euro 1 wynosi równowartość 850 zł, a z opłat zwolnione są auta spełniające normę Euro 3, obowiązującą w UE od końca 2000 r. Ten system zniechęca do zakupu starych aut, bo kieszeń nabywcy obciąża wysoka dodatkowa opłata ekologiczna.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: O połowę spadł import używanych aut do Polski