PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Od tarcz hamulcowych do laserów - tak walczy się o bezpieczne auta

Autor: PAP
27-12-2016 09:46
Od tarcz hamulcowych do laserów - tak walczy się o bezpieczne auta
Fot. Shutterstock

Od hamulców tarczowych przez samoblokujące się pasy ze zwijaczami i poduszki powietrzne do systemów elektronicznych zapobiegających zderzeniu - tak w ciągu ostatniego półwiecza ewoluowały środki bezpieczeństwa w jednym z popularnych modeli samochodu.

W 1966 roku na japońskim rynku zadebiutował samochód Toyota Corolla, którego od tego czasu sprzedano na całym świecie ponad 40 mln egzemplarzy - przypomniał w rozmowie z PAP przedstawiciel Akademii Toyoty i Lexusa dr inż. Andrzej Szałek. Na przykładzie tego auta przedstawił historię rozwoju systemów zwiększających bezpieczeństwo w samochodach.
"Pierwsze rozwiązania techniczne podnoszące bezpieczeństwo ruchu drogowego były czynione oddolnie i nie były ze sobą skoordynowane. Bezpieczeństwo aktywne podnosiły np. hamulce tarczowe, stosowane w Corolli w wersji sport. Także zastosowane w latach 60. reflektory z czterema żarówkami zwiększały widoczność, a zatem zwiększały bezpieczeństwo ruchu drogowego" - podkreślił Szałek.

Przypomniał, że w 1966 roku Kongres USA przyjął ustawę o bezpieczeństwie ruchu drogowego. Nakazywała ona wprowadzenie od stycznia 1968 roku zmian w wyposażeniu aut. Ustawa wymieniała dwadzieścia punktów, w tym stosowanie pasów bezpieczeństwa na wszystkich miejscach i pochłaniającej energię kolumny kierowniczej - tłumaczył ekspert, podkreślając, że wprowadzenie tych rozwiązań prawnych istotnie wpłynęło na przemysł motoryzacyjny.

"Ustawa regulowała także, jak głęboko do wnętrza auta może wniknąć kolumna kierownicza podczas czołowego zderzenia, prawodawca narzucił także wymogi względem konstrukcji deski rozdzielczej, oparć foteli, osłon przeciwsłonecznych, podłokietników, wewnętrznych materiałów na drzwiach pochłaniających energię zderzenia itd. W kolejnych latach wymagania stawały się coraz bardziej wymagające i szczegółowe" - dodał. Zaznaczył też, że wprowadzenie regulacji bezpieczeństwa w USA zmusiło rządy innych krajów do przygotowania podobnych praw. W Japonii weszły one w życie w 1968 roku i obowiązywały od kolejnego roku.

"Przygotowując trzecią generację Corolli, oferowaną od 1974 do 1979 roku, główny inżynier Shirou Sasaki musiał wziąć pod uwagę rosnące wymagania bezpieczeństwa i wykorzystał wcześniejsze prace kolegów pracujących nad modelem Crown. Corolla trzeciej generacji spełniała normy bezpieczeństwa obowiązujące w USA, Japonii oraz Europie. Jako pierwszy model koncernu otrzymała samoblokujące się pasy ze zwijaczami, bezpieczną kolumnę kierownicy oraz w strefy kontrolowanego zgniotu z przodu i tyłu" - mówił PAP.

Szałek przypomniał, że pierwszy system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania japoński koncern zastosował w 1971 roku w modelu Crown.

"System działał początkowo na dwa koła, a w kolejnej dekadzie na cztery i trafił także do Corolli. W 1990 roku wszystkie osobowe modele Toyoty wyposażane były w ABS" - powiedział. Dodał, że w zaprezentowanej w 1991 roku siódmej generacji Corolli wprowadzono boczne wzmocnienia w drzwiach wymagane przez normy bezpieczeństwa USA. Od 1993 roku oferowana była poduszka powietrzna kierowcy. Zastosowano także trzecie światło hamowania umieszczone w osi pojazdu - wyliczał Szałek.

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


42 891 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

761 911 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP