Współczesne pojazdy ciężarowe wyposażane są w różnego typu hamulce pomocnicze. Jednym z nich jest retarder, a o tym jak płynnie i skutecznie działa przekonują się coraz to nowi odbiorcy od prawie dwóch dekad. Poza komfortem i łatwością prowadzenia mają zapewniać oszczędności, minimalizując zużycie hamulców zasadniczych. W najnowszej wersji, Scania Retarder automatycznie się rozłącza, gdy nie jest używany, a "wolne koło" ogranicza zużycie paliwa. Poza tym jest mocniejszy niż wcześniej.
Kierowca może skupić się na prowadzeniu pojazdu. Kiedy chce wyhamować, retarder załącza się automatycznie , a synchronizacja odbywa się na podobnej zasadzie, jak w skrzyniach biegów Scania. Nowy retarder nie powinien powodować strat energii ale powinien być też mocniejszy. Moment hamujący dochodzi do 4 100 Nm zamiast 3 500 Nm, a ponadto jest dostępny w niższym zakresie prędkości obrotowych silnika.
Örjan Åslund odpowiedzialny za produkt w Scania Trucks, mówi: - Retarder z wolnym kołem przyczynia się do powstawania dodatkowych oszczędności (...). Może być uruchamiany przez kierowcę dźwignią przy kierownicy, lub przez nacisk na pedał hamulca albo automatycznie gdy tylko otrzyma taki sygnał z tempomatu. Retarder wraca do pozycji wolnego koła, gdy tylko przestaje być używany. Cały czas jest jednak w gotowości, aby zapewnić maksymalną siłę hamowania.
Dostawy pojazdów wyposażonych w nowy retarder rozpoczną się w pierwszym kwartale 2015 r.
źródło: Scania
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Odłączany Retarder Scania ma obniżać zużycie paliwa