PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Opel i Saab na krawędzi

Autor: Gazeta Wyborcza
22-02-2009 21:01

Europejskie imperium General Motors chwieje się w posadach. Na podtrzymanie działalności, należący do koncernu Opel potrzebuje od rządu Niemiec natychmiastowych gwarancji na 2,5 mld euro, a w marcu jeszcze na 0,5 mld euro, informował tygodnik "Der Spiegel". Opel nie chciał komentować tych doniesień. Potwierdził je Armin Schild reprezentujący związkowców w radzie nadzorczej koncernu: - Opel potrzebuje co najmniej 3,3 mld euro, aby przetrwać kryzys.

Część niemieckich polityków zaczęła już nawet proponować, by rząd odkupił Opla od Amerykanów jednak minister finansów Niemiec Peer Steinbrueck odrzucił ten pomysł. Jednak zmiany własnościowe w Oplu nie są już wykluczone. GM Europe zapowiedział, że jest w stanie podzielić się udziałami Opla z nowym partnerem.
To mogłoby się odbić na losach zakładów w Gliwicach, jednej z najlepiej działających fabryk Opla. W przeszłości pracownicy Opla już sarkali, gdy firma postanowiła przenieść do Polski część produkcji minivana Zafira wytwarzanego wcześniej tylko w Niemczech. Jeszcze gorzej było, gdy 2 lata temu postanowiono, że w Gliwicach (jako jednej z czterech europejskich fabryk Opla) będzie się od 2010 r. produkować zupełnie nową wersję modelu Astra. Przegrała fabryka w Belgii, gdzie produkcja jest coraz bardziej ograniczana, pisze "GW".

Kilka dni temu na konferencji w polskim Ministerstwie Gospodarki dyrektor zarządzający gliwickiej fabryki Antonio Francavilla mówił, że po spadku produkcji w firmie pracuje teraz o 800 osób za dużo. Firma stara się jednak uniknąć zwolnień, bo wykwalifikowani pracownicy będą potrzebni, gdy w przyszłym roku ruszy produkcja nowej Astry.

"Gazeta Wyborcza" przywołuje wypowiedź z dziennika "Rheinische Post", w której szef niemieckiej dyplomacji Frank-Walter Steinmeier zaapelował o międzynarodową pomoc dla Opla. - Musimy działać na poziomie międzynarodowym i na poziomie Europy, aby zachować miejsca pracy w Ruesselsheim, Kaiserlautern, Bochum i Eisnenach, powiedział Steinmeier, wymieniając tylko fabryki Opla w Niemczech. Z kolei ,inister finansów Niemiec Karl-Theodor zu Guttenberg ujawnił, że uzgodnił już z amerykańskim sekretarzem skarbu Timothy Geithnerem powołanie przez rządy Niemiec i USA nieformalnego zespołu ds. ratowania Opla.

Europejskie problemy GM to jednak nie tylko Opel. Koncern zapowiedział, że z powodu oszczędności będzie musiał zakończyć trwający od 20 lat związek ze szwedzkim Saabem. Rozwód z GM ma się zakończyć najdalej do sylwestra. Saab zwrócił się do sądu o ochronę przed wierzycielami, aby uniknąć bankructwa podczas przekształcenia w firmę niezależną od GM. Kto przejmie szwedzką firmę, nie wiadomo. Nabywców szukano od paru miesięcy. GM chciał odstąpić Saaba rządowi Szwecji, ale ten odmówił, oskarżając amerykański koncern o brak odpowiedzialności.

- Na podtrzymanie działalności Saaba w czasie reorganizacji potrzeba 1 mld USD, ocenił rzecznik GM Chris Preuss. Amerykański koncern wyłoży 400 mln USD ale reszty chce od Szwedów, którzy nie chcą o tym słyszeć. Saab zatrudnia 4,5 tys. osób i dodatkowo zapewnia pracę dla 15 tys. pracowników swoich kooperantów.
Podobał się artykuł? Podziel się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 596 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

798 535 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP