PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Opel w połowie drogi do automatycznej jazdy

Autor: wnp.pl (PIM)
06-06-2017 14:27
Opel w połowie drogi do automatycznej jazdy
Fot. mat. pras.

Opel zaprezentował wyniki dotychczasowych dokonań projektu badawczego Ko-HAF (Kooperatives hochautomatisiertes Fahren), związanego ze zautomatyzowaną jazdą. Firma koncentruje się na skomputeryzowanych mapach oraz procedurach wyłączania trybu jazdy zautomatyzowanej i przejmowania kontroli nad pojazdem przez kierowcę.

Firma zapowiada, że dzięki prowadzonym przez nią pracom badawczo-rozwojowym, wysoce zautomatyzowana jazda w rzeczywistym ruchu na niemieckiej autostradzie jest coraz bardziej realna. Opel uczestniczy w przedsięwzięciu Ko-HAF, który rozpoczął się w czerwcu 2015 roku i ma potrwać do listopada 2018 roku. Wyniki osiągnięte na półmetku tego niemieckiego projektu badań nad systemem kooperacyjnej wysoce zautomatyzowanej jazdy zostały zaprezentowane 18 maja w Aschaffenburgu w Niemczech.
Systemy kooperacyjnej wysoce zautomatyzowanej jazdy nie muszą być ciągle monitorowane przez kierowcę. Kierujący może zająć się innymi czynnościami, ale na wezwanie systemu powinien być w stanie przejąć kontrolę nad pojazdem w ciągu ustalonego czasu. Pojazd musi zatem „przewidywać” sytuację z większym wyprzedzeniem niż pozwalają na to zamontowane w nim czujniki. Tego właśnie dotyczy inicjatywa Ko‑HAF: pojazdy wysyłają na „serwer bezpieczeństwa” dane dotyczące aktualnej sytuacji na trasie, w tym informacje o lokalizacji robót drogowych, zatorów ulicznych czy wypadków. Informacje te są zbierane i kompresowane na serwerze, który na żądanie udostępnia je innym pojazdom, w formie precyzyjnej mapy. Działa to jak sztuczny horyzont dostarczający wysoce szczegółowego podglądu sytuacji na drodze.

W ramach projektu Ko‑HAF Opel koncentruje się na skomputeryzowanych mapach oraz procedurach wyłączania trybu jazdy zautomatyzowanej i przejmowania kontroli nad pojazdem przez kierowcę. Inżynierowie z Rüsselsheim zaprojektowali architekturę, interfejsy i protokoły serwera bezpieczeństwa, które są obecnie testowane.

Dodatkowym, ale równie ważnym zadaniem było opracowanie procedury samolokalizacji pojazdu. Firma Opel zaprojektowała algorytmy wizualnego mapowania i lokalizacji, które następnie są łączone z informacjami z map zapisanych na serwerze i w systemach pokładowych, czujników ruchu oraz globalnego systemu nawigacji satelitarnej (GNSS). Procedura lokalizacji jest weryfikowana w testowym Oplu Insignii w Centrum Testowym Opla oraz na autostradach wokół Frankfurtu nad Menem, przez które poprowadzono trasę testową Ko‑HAF.

Drugi obszar, na którym skupia się Opel, to działania kierowcy. Inżynierowie firmy opracowali oprogramowanie i system czujników mających wykrywać i klasyfikować zachowanie kierowcy w czasie, w którym samochód porusza się w trybie automatycznym.

Opel buduje prototyp pojazdu, który pozwoli zademonstrować na autostradzie najważniejsze funkcje systemu kooperacyjnej wysoce zautomatyzowanej jazdy — takie jak automatyczne wjeżdżanie na autostradę i włączanie się do ruchu, jazda autostradą i manewry wyprzedzania oraz automatyczne opuszczanie autostrady. Pokaz możliwości prototypowego Opla w rzeczywistym ruchu autostradowym jest planowany na wrzesień 2018 roku jako część końcowej prezentacji wyników programu Ko‑HAF.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


40 864 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

798 535 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP