PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Ożywić polski motorynek

Autor: wnp.pl (AG)
16-05-2012 19:57

300 tysięcy nowych samochodów rocznie - to aktualne możliwości polskiego rynku. Ten rok ma być nieco lepszy aczkolwiek i tak jesteśmy daleko w tyle np. za Hiszpanią, gdzie na podobną ilość mieszkańców przypada 900 tysięcy sprzedanych nowych aut albo Belgii gdzie na trzykrotnie mniejszą liczbę ludności miż w Polsce przypada 600 tys. wydanych, nowych pojazdów osobowych. Takimi danymi operowali uczestnicy motoryzacyjnej części sesji EEC w Katowicach, analizując możliwości ożywienia krajowego rynku motoryzacyjnego.

Paweł Wideł z GMMP jest przekonany, że polski rząd wie co powinien zrobić, bo branża motoryzacyjna od pewnego czasu regularnie przesyła propozycje dotyczące promowania samochodów nowych i ekologicznych. Według pomysłodawców podstawą to rezygnacja z akcyzy, która ma wyłącznie charakter fiskalny, a nie stymulacyjny. Miałaby ona być zastąpiona podatkiem, uzależnionym od parametrów ekologicznych rejestrowanego pojazdu. Nawiasem mówiąc ten sam podatek miałby ograniczyć napływ do Polski zużytych pojazdów. autorzy pomysłu od razu zastrzegają - to nie ma być bariera dla importu sprawnych samochodów używanych, a zużytego złomu. Niestety hasło "podatek ekologiczny" wzbudza paniczne reakcje u polityków, zwłaszcza opozycji (niezależnie od zabarwienia), którzy nie chcą podpisać się pod bardzo niepopularną propozycją. Dodajmy - propozycją również mało poznaną, bo większość kojarzy ją z dawnym podatkiem drogowym, podczas gdy chodzi o coś zamiast akcyzy, która wg speców branży jest podatkiem bezsensownym. Dość powiedzieć, że kilkunastoprocentowa stawka za pojazdy z silnikami o pojemności powyżej 2 litrów mocno zaszkodziła fabryce Toyota Motor Industries Poland, która produkuje nowoczesne diesle 2.0 i 2.2 l. Na rynku polskim prawie w ogóle ich nie ma bo klienci wybierają auta z mniejszymi jednostkami.
Dyrektor Wideł wskazuje również na inne propozycje do rządu związane ze znanymi, zapożyczonymi z krajów zachodnich preferencjami w postaci bus-passów, parkingów i innych atrakcyjnych miejsc dostępnych dla pojazdów elektrycznych i gotową receptę na ożywienie rynku e-mobility zaczerpniętą z Portugalii, gdzie pierwszych 1 000 nabywców takich aut może liczyć na kilka tysięcy euro premii. W Polsce źródłem podobnego bonusa miałyby być środki pozyskane przez rząd z opłat recyklingowych. Jest tego wg szacunków Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) 1,5 - 2 mld złotych, a ich rozdział mógłby byc podobny do tego, co dzieje się w przypadku doplat do paneli słonecznych.

- Rząd jest od tego, żeby myślał trochę za obywateli, mówił podczas sesji szef PZPM, Jakub Faryś. I dalej: - W referendum na pytanie "czy chcesz płacić podatki?" niemal wszyscy powiedzieliby "nie" - ale policję, żłobki, szpitale itp. instytucje finansowane z podatków chcą wszyscy. Rząd musi myśleć o tym co będzie w przyszłości więc decyzja musi być podjęta.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


39 982 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

761 502 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP