Ożywić polski motorynek

Ożywić polski motorynek
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

300 tysięcy nowych samochodów rocznie - to aktualne możliwości polskiego rynku. Ten rok ma być nieco lepszy aczkolwiek i tak jesteśmy daleko w tyle np. za Hiszpanią, gdzie na podobną ilość mieszkańców przypada 900 tysięcy sprzedanych nowych aut albo Belgii gdzie na trzykrotnie mniejszą liczbę ludności miż w Polsce przypada 600 tys. wydanych, nowych pojazdów osobowych. Takimi danymi operowali uczestnicy motoryzacyjnej części sesji EEC w Katowicach, analizując możliwości ożywienia krajowego rynku motoryzacyjnego.

Paweł Wideł z GMMP jest przekonany, że polski rząd wie co powinien zrobić, bo branża motoryzacyjna od pewnego czasu regularnie przesyła propozycje dotyczące promowania samochodów nowych i ekologicznych. Według pomysłodawców podstawą to rezygnacja z akcyzy, która ma wyłącznie charakter fiskalny, a nie stymulacyjny. Miałaby ona być zastąpiona podatkiem, uzależnionym od parametrów ekologicznych rejestrowanego pojazdu. Nawiasem mówiąc ten sam podatek miałby ograniczyć napływ do Polski zużytych pojazdów. autorzy pomysłu od razu zastrzegają - to nie ma być bariera dla importu sprawnych samochodów używanych, a zużytego złomu. Niestety hasło "podatek ekologiczny" wzbudza paniczne reakcje u polityków, zwłaszcza opozycji (niezależnie od zabarwienia), którzy nie chcą podpisać się pod bardzo niepopularną propozycją. Dodajmy - propozycją również mało poznaną, bo większość kojarzy ją z dawnym podatkiem drogowym, podczas gdy chodzi o coś zamiast akcyzy, która wg speców branży jest podatkiem bezsensownym. Dość powiedzieć, że kilkunastoprocentowa stawka za pojazdy z silnikami o pojemności powyżej 2 litrów mocno zaszkodziła fabryce Toyota Motor Industries Poland, która produkuje nowoczesne diesle 2.0 i 2.2 l. Na rynku polskim prawie w ogóle ich nie ma bo klienci wybierają auta z mniejszymi jednostkami.

Dyrektor Wideł wskazuje również na inne propozycje do rządu związane ze znanymi, zapożyczonymi z krajów zachodnich preferencjami w postaci bus-passów, parkingów i innych atrakcyjnych miejsc dostępnych dla pojazdów elektrycznych i gotową receptę na ożywienie rynku e-mobility zaczerpniętą z Portugalii, gdzie pierwszych 1 000 nabywców takich aut może liczyć na kilka tysięcy euro premii. W Polsce źródłem podobnego bonusa miałyby być środki pozyskane przez rząd z opłat recyklingowych. Jest tego wg szacunków Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) 1,5 - 2 mld złotych, a ich rozdział mógłby byc podobny do tego, co dzieje się w przypadku doplat do paneli słonecznych.

- Rząd jest od tego, żeby myślał trochę za obywateli, mówił podczas sesji szef PZPM, Jakub Faryś. I dalej: - W referendum na pytanie "czy chcesz płacić podatki?" niemal wszyscy powiedzieliby "nie" - ale policję, żłobki, szpitale itp. instytucje finansowane z podatków chcą wszyscy. Rząd musi myśleć o tym co będzie w przyszłości więc decyzja musi być podjęta.

Powstaje jednak pytanie, czy uzależnienie wysokości podatku od emisji na pewno wpłynie na rozwój rynku? Jacek Pawlak, prezydent Toyota Motor Poland twierdzi, że obecny system podatków w Polsce jest śmieszny i archaiczny. Zapewnia, że wie co mówi, bo handlował samochodami w całej Europie. Akcyza różnicująca "luksus" samochodu w zależności pojemności jego silnika jest dziwna; - Polski rząd albo nie chce albo nie umie zarabiać pieniędzy. Przemysł motoryzacyjny na całym świecie jest ogromnym źródłem podatków, w niektórych krajach to nawet 7% PKB. Wiele krajów chroni rynek a u nas się tego nie robi, mówi szef Toyoty w Polsce. W Rosji sprzedano w ub.roku 2,7 mln samochodów, a Rosjanie nie są przecież bogatsi od Polaków. Efektem dodatkowym jest to, że w Rosji niemal wszystkie marki mają albo za chwilę będą miały swoje fabryki. Są albo będą miejsca pracy, podatki, pieniądze.

- Zamiast akcyzy trzeba wprowadzić coś nowocześniejszego, mówi Pawlak, nie wskazując wprost recepty ale opowiadając o przypadku z Belgii, gdzie jeszcze niedawno mieszkał: - Moja żona była tam u fizoterapeuty. Powiedział jej, że musi coś zrobić ze swoim busem, bo wyliczono mu, że musi zapłacić 6 tys. euro podatku za "emisję".

Prez. Jakub Faryś wymienia kraje które wprowadziły już system podatkowy w oparciu o parametry ekologiczne: Austria, Belgia, Cypr, Finlandia, Luksemburg, Łotwa, Malta, Rumunia, Słowenia, Szwecja, Wlk. Brytania i jeszcze inne - w sumie 19.

PZPM wylicza w uproszczeniu: sumaryczne koszty wypadków samochodowych w Polsce to ok. 30 mld zł. Co ciekawe bardzo rzadko policja podaje za przyczynę stan techniczny samochodu (zaledwie 1%). W Niemczech takie przyczyny to 8% wypadków. wychodzi na to, że mamy lepsze auta od zachodnich sąsiadów. Biorąc pod uwagę, te wszystkie czynniki i zakładając, że kiepski stan techniczny to przyczyna 8-10% wypadków, mnożąc to przez kwotę wyliczonych strat, można łatwo określić ile pieniędzy można byłoby zaoszczędzić poprawiając stan parku samochodowego w kraju. Ot, suche, biznesowe podejście.

Paneliści sesji podczas EEC byli niemal zgodni: - Nikt nie mówi, żeby samochody używane nie były normalną częścią motorynku. Rzecz w tym aby nie było tam autentycznych wraków. Chcemy promować kupowanie samochodów "nowszych" i nowych.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!