PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Panda systemowo ... upakowana

Autor: FAP, wnp.pl (AG)
18-11-2011 00:00
Panda systemowo ... upakowana

foto: FAP

Fiat promuje nową Pandę jako model, który kryje rozwiązania spełniające zarówno specyficzne potrzeby wobec auta jako środka codziennego transportu jak i wymagania dyktowane przez coraz większą wrażliwość na dbałość o środowisko naturalne i bezpieczeństwo. Do rozwiązań tych należą takie systemy, jak "Start&Stop", "Gear Shift Indicator" (GSI), "eco:Drive" i tryb ECO, zastosowane w silnikach TwinAir.

Nazwy i skróty systemów weszły już do żargonu technicznego i obecnie u Fiata funkcjonują pod wspólną nazwą "Air Technologies", czyli ekologiczno - technologicznego programu marki. Obok dobrze już znanych rozwiązań pojawiły się nowe, które do tej pory były stosowane tylko w segmencie samochodów droższych: "Low Speed Collision Mitigation" (LSCM) oraz "Blue&Me TomTom 2 LIVE".
System LSCM jest to innowacyjny układ wchodzący w zakres bezpieczeństwa czynnego, który monitoruje obszar przed samochodem i jeżeli nie dojdzie do reakcji kierowcy, automatycznie i delikatnie uruchamia hamulce. Zależnie od kilku parametrów (warunków drogowych, dynamiki pojazdu oraz toru jazdy pojazdów, rodzaju przeszkód i stanu nawierzchni), dzięki interwencji systemu - możliwe jest całkowicie uniknięcie zderzenia lub ograniczenie jego skutków.

Urządzenie zastosowane w nowej Pandzie oferuje dwie dodatkowe funkcje: automatycznego hamowania awaryjnego (Automatic Emergency Braking - AEB) i "Prefill". Pierwsza z nich dokonuje oceny położenia i prędkości przeszkód, prędkości auta (w zakresie poniżej 30 km/godz.), przyspieszenia bocznego, kąta skręcenia koła kierownicy oraz siły nacisku na pedał hamulca i jej zmiany oraz uruchamia hamowanie awaryjne (o ile nie zrobi tego kierowca). Natomiast funkcja "Prefill" wstępnie zwiększa ciśnienie w układzie hamulcowym, aby zapewnić szybszą reakcję hamulców i krótszy czas hamowania.

System posiada laserowy czujnik zainstalowany w przedniej szybie, interfejs użytkownika i centralkę prowadzącą dialog z systemem "ESC" (Electronic Stability Control = elektronicznej kontroli stabilności).

W oparciu o te same zasady jak te stosowane w astronomii do pomiaru odległości pomiędzy satelitami, czujnik laserowy wykrywa obecność przeszkód przed autem, gdy zaistnieją pewne warunki "geometryczne": nałożenie się na siebie obrysu auta i przeszkody przekracza 40% szerokości pojazdu, a kąt potencjalnego zderzenia wynosi nie mniej niż 30 stopni. W sytuacji, gdy kierowca nie zdejmie nogi z pedału przyspieszenia, centralka systemu LSCM oprócz zażądania od centralki silnika zmniejszenia momentu obrotowego, uruchomi automatyczne hamowanie po otrzymaniu sygnału wymuszającego z czujnika laserowego. Ponadto, centralka systemu LSCM utrzyma hamowanie jeszcze przez 2 sek. po zatrzymaniu się auta, umożliwiając kierowcy bezpieczne wznowienie normalnej jazdy samochodem.

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


40 864 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

798 535 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP