Panda systemowo ... upakowana

Panda systemowo ... upakowana
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Fiat promuje nową Pandę jako model, który kryje rozwiązania spełniające zarówno specyficzne potrzeby wobec auta jako środka codziennego transportu jak i wymagania dyktowane przez coraz większą wrażliwość na dbałość o środowisko naturalne i bezpieczeństwo. Do rozwiązań tych należą takie systemy, jak "Start&Stop", "Gear Shift Indicator" (GSI), "eco:Drive" i tryb ECO, zastosowane w silnikach TwinAir.

Nazwy i skróty systemów weszły już do żargonu technicznego i obecnie u Fiata funkcjonują pod wspólną nazwą "Air Technologies", czyli ekologiczno - technologicznego programu marki. Obok dobrze już znanych rozwiązań pojawiły się nowe, które do tej pory były stosowane tylko w segmencie samochodów droższych: "Low Speed Collision Mitigation" (LSCM) oraz "Blue&Me TomTom 2 LIVE".

System LSCM jest to innowacyjny układ wchodzący w zakres bezpieczeństwa czynnego, który monitoruje obszar przed samochodem i jeżeli nie dojdzie do reakcji kierowcy, automatycznie i delikatnie uruchamia hamulce. Zależnie od kilku parametrów (warunków drogowych, dynamiki pojazdu oraz toru jazdy pojazdów, rodzaju przeszkód i stanu nawierzchni), dzięki interwencji systemu - możliwe jest całkowicie uniknięcie zderzenia lub ograniczenie jego skutków.

Urządzenie zastosowane w nowej Pandzie oferuje dwie dodatkowe funkcje: automatycznego hamowania awaryjnego (Automatic Emergency Braking - AEB) i "Prefill". Pierwsza z nich dokonuje oceny położenia i prędkości przeszkód, prędkości auta (w zakresie poniżej 30 km/godz.), przyspieszenia bocznego, kąta skręcenia koła kierownicy oraz siły nacisku na pedał hamulca i jej zmiany oraz uruchamia hamowanie awaryjne (o ile nie zrobi tego kierowca). Natomiast funkcja "Prefill" wstępnie zwiększa ciśnienie w układzie hamulcowym, aby zapewnić szybszą reakcję hamulców i krótszy czas hamowania.

System posiada laserowy czujnik zainstalowany w przedniej szybie, interfejs użytkownika i centralkę prowadzącą dialog z systemem "ESC" (Electronic Stability Control = elektronicznej kontroli stabilności).

W oparciu o te same zasady jak te stosowane w astronomii do pomiaru odległości pomiędzy satelitami, czujnik laserowy wykrywa obecność przeszkód przed autem, gdy zaistnieją pewne warunki "geometryczne": nałożenie się na siebie obrysu auta i przeszkody przekracza 40% szerokości pojazdu, a kąt potencjalnego zderzenia wynosi nie mniej niż 30 stopni. W sytuacji, gdy kierowca nie zdejmie nogi z pedału przyspieszenia, centralka systemu LSCM oprócz zażądania od centralki silnika zmniejszenia momentu obrotowego, uruchomi automatyczne hamowanie po otrzymaniu sygnału wymuszającego z czujnika laserowego. Ponadto, centralka systemu LSCM utrzyma hamowanie jeszcze przez 2 sek. po zatrzymaniu się auta, umożliwiając kierowcy bezpieczne wznowienie normalnej jazdy samochodem.

Celem systemu LSCM jest zapewnienie maksymalnego bezpieczeństwa w każdych warunkach drogowych, tym niemniej w warunkach szczególnych (niezapięte pasy bezpieczeństwa, temperatura w zakresie ≤ 3 st.C, jazda na biegu wstecznym) są uaktywniane inne odpowiednie zabezpieczenia zgodne z logiką danej sytuacji.

Wszystkie benzynowe silniki TwinAir oraz 1.3 Multijet 75 KM są seryjnie wyposażone w urządzenie Start&Stop, które steruje czasowym wyłączeniem silnika podczas postoju pojazdu i jego późniejszym ponownym uruchomieniem w celu zmniejszenia zużycia paliwa i emisji CO2. Jest to system pomyślany specjalnie pod kątem jazdy miejskiej, który automatycznie wyłącza silnik gdy warunki ruchu wymuszają zatrzymanie auta (np. postój na czerwonym świetle, korki i chwilowe zatrzymanie) - utrzymując w stanie gotowości wszystkie funkcje, które zapewniają komfort i bezpieczeństwo w aucie (światła, klimatyzacja, radio i wycieraczki).

Dzięki wyłączaniu silnika podczas krótkotrwałego postoju można uniknąć zbędnego zużycia paliwa (maksymalnie do 15% w cyklu miejskim), zmniejszyć szkodliwe emisje i zwiększyć komfort akustyczny. Urządzenie aktywuje się lub wyłącza za pomocą przycisku na tablicy przyrządów.

Gear Shift Indicator (GSI) podpowiada kierowcy moment zmiany biegów zoptymalizowany pod kątem minimalnego zużycia paliwa. Poprzez odpowiedni komunikat pojawiający się na tablicy przyrządów system GSI może zasugerować kierowcy zmianę biegu na wyższy, a więc na niższych obrotach lub zmianę biegu na niższy w celu jak najlepszego wykorzystania dostępnego momentu obrotowego silnika.

Auta napędzane silnikiem 0.9 Twinair Turbo (85 KM) są wyposażone w funkcję jazdy ekologicznej, uruchamianą poprzez naciśnięcie przycisku "ECO" na tablicy przyrządów. W trybie ECO następuje zmniejszenie momentu obrotowego o 45 Nm (ze 145 do 100 Nm), co umożliwia jazdę mniej dynamiczną, ale za to bardziej ekonomiczną (oprócz multiplikacji sygnałów systemu Gear Shift Indicator sugerujących przełączenie na wyższy bieg).

System eco:Drive to bezpłatnie oprogramowanie, które ma poprawiać sposób prowadzenia auta oraz umożliwia zmniejszenie zużycia paliwa, redukując w ten sposób poziom emisji substancji szkodliwych. Dostarcza on wskazówek spersonalizowanych na podstawie stylu jazdy kierowcy.

Aplikacja jest dostępna do ściągnięcia za darmo ze strony internetowej Fiata. Po podłączeniu dowolnej pamięci przenośnej do portu USB systemu Blue&Me w samochodzie, informacje dotyczące stylu jazdy zostaną zapisane automatycznie na pendrivie, który należy następnie podłączyć do komputera. System eco:Drive wyśle dane do serwera, który przekształci zebrane dane w fakty i informacje dotyczące czterech parametrów jazdy: przyspieszania, zwalniania, zmiany biegów i zmiany prędkości. System przeanalizuje dane i opracuje dla nich punktację zwaną Eco Index podsumowującą styl jazdy w zakresie punktów od 0 do 100. Z systemu eco:Drive możńa otrzymywać indywidualne porady, jak poprawić wyniki w każdym z analizowanych aspektów jazdy tak, aby osiągnąć jak najlepszą punktację Eco Index. Istnieje także możliwość zapisywania i analizowania postępów i sprawdzania uzyskanych oszczędności poprzez wykorzystanie aplikacji w komputerze.

Oprogramowanie eco:Drive dostępne w wielu modelach samochodów osobowych i pojazdów dostawczych marki Fiat Group Automobiles umożliwia skorzystanie ze specjalnych funkcji ułatwiających ocenę oszczędności wynikających z wykorzystywania technologii Start&Stop i instalacji gazowych. Ponadto dostępna jest wersja aplikacji eco:Drive Fleet, stworzona dla aut flotowych, która umożliwia firmom kontrolę kosztów eksploatacji i emisji CO2.

Nowa Panda jest seryjnie wyposażona w system elektrycznego wspomagania układu kierowniczego Dualdrive, umożliwiający wybranie spośród dwóch rodzajów pracy. Pozwala ono na dostosowanie reakcji do prędkości samochodu: im wyższa prędkość, tym mniejsza siła wspomagania. Innowacyjność systemu polega również na tym, że oferuje możliwość wyboru pomiędzy dwoma różnymi programami zestrojenia układu kierowniczego. Pierwszy zapewnia maksymalne wyczucie samochodu i w związku z tym jest idealnym rozwiązaniem w sytuacji wyjazdów pozamiejskich. Drugi, uruchamiany przez naciśnięcie przycisku "City" pośrodku tablicy przyrządów, wspomaga manewry kierownicą i powinien sprawdzać się podczas jazdy i manewrowania w warunkach miejskich.

System Blue&MeTM to urządzenie dostarczające informacji i rozrywki. Dotąd sprzedano ich ponad 2 mln szt. na całym świecie. W nowej Pandzie będzie dostępny zarówno system Blue&MeTM pierwszej generacji (system rozpoznawania komend głosowych w języku polskim, zestaw głośnomówiący z Bluetooth z zaawansowaną funkcją rozpoznawania głosu, port USB, odtwarzacz plików MP3/WMA/WAV i lektor odczytujący nadesłane SMS) oraz, za dodatkowa opłatą, najnowsza wersja "Blue&Me TomTom2 LIVE".

System Blue&Me został opracowany we współpracy Fiat Group Automobiles i Microsoftu. Umowa o współpracy podpisana w lipcu 2004 r. dotyczy długoterminowych prac projektowych nad opracowaniem innowacyjnych samochodowych systemów telematycznych.

Pracujące pod systemem operacyjnym Windows Mobile for Automotive urządzenie, bazuje na systemie otwartym, stale aktualizowanym, umożliwiającym rozbudowę i pozwalającym na przystosowanie jego funkcjonalności wg uznania użytkownika. Fiat Group Automobiles i Microsoft, we współpracy z Magneti Marelli opracował tę platformę jako kompatybilną z większością telefonów komórkowych, odtwarzaczy muzycznych itp. Blue&Me to moduł elektroniczny umożliwiający zalogowanie do niego maksymalnie 5 telefonów komórkowych wyposażonych w Bluetooth, znajdujących się w danym momencie w zasięgu systemu (do ok. 5 m). Do komunikowania się z systemem służą mikrofon zainstalowany w lampie sufitowej, przyciski na kole kierownicy i wyświetlacz na desce rozdzielczej.

Po podłączeniu urządzenia cyfrowego do portu USB lub gniazdka AUX-IN można słuchać muzyki w formacie MP3, WMA, AAC, WAV, nagranej w cyfrowym odtwarzaczu audio i/lub w przenośnej pamięci USB. Za pośrednictwem systemu można bezpośrednio korzystać z takich funkcji jak:
- korzystanie z telefonu komórkowego w trybie komend głosowych;
- załadowanie spisu telefonów z telefonu komórkowego do systemu Blue&Me i wyświetlenie go na ekranie wyświetlacza;
- prowadzenie "dialogu" z elementami sterowania znajdującymi się na kole kierownicy z możliwością zarządzania widocznych na wyświetlaczu przychodzących rozmów, SMSów, odrzuceniem połączenia, przypomnieniem ostatnio wybieranego numeru itp.;
- słuchanie plików muzycznych na pamięci przenośnej, odtwarzanych z odtwarzacza multimedialnego oraz urządzeń firmy Apple, nagranych w formatach MP3, WAV, WMA i AAC. Informacje o utworach pojawiają się na wyświetlaczu radia samochodowego.

Nowa Panda może być też wyposażona w urządzenie "Blue&Me TomTom2 LIVE" a więc połączenia systemu informacyjno-rozrywkowego podłączonego do sieci z systemem GPS.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Panda systemowo ... upakowana

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!