PE potępił oszustwa ws. emisji spalin

PE potępił oszustwa ws. emisji spalin
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Parlament Europejski stanowczo potępił w przyjętej we wtorek rezolucji oszustwa producentów samochodów w związku z ujawnionym niedawno skandalem dotyczącym manipulowania pomiarem emisji spalin w pojazdach Volkswagena. Wezwał do podjęcia działań przez KE.

Europosłowie wyrazili "głębokie zaniepokojenie" z powodu zwlekania przez władze państw członkowskich i Komisję Europejską z podjęciem działań po uzyskaniu dowodów poważnego i stałego przekraczania dopuszczalnych wartości emisji przewidzianych w prawie UE dla pojazdów w trakcie normalnego użytkowania.

W niewiążącej prawnie rezolucji wezwano KE do przyjęcia i wdrożenia nowego cyklu badań emisji w rzeczywistych warunkach ruchu drogowego. Jak ujawniono, w autach Volkswagena działało specjalne oprogramowanie, które przestawiało silnik w trakcie prowadzonych w warunkach laboratoryjnych testów na niskoemisyjny, oszczędny tryb, powodując, że mierzony poziom wypuszczania m.in. tlenku azotu (NOx) do atmosfery był zgodny z normami.

PE podkreślił, że tlenek azotu jest główną substancją zanieczyszczającą, która powoduje m.in. nowotwory płuc, astmę oraz szereg chorób układu oddechowego, a spaliny emitowane przez pojazdy z silnikiem Diesla są głównym źródłem NOx na obszarach miejskich w Unii Europejskiej.

W rezolucji podkreślono, że w wyniku niezależnych badań przeprowadzonych w 2014 r. udokumentowano, że emisje NOx w warunkach drogowych w testowanych pojazdach z silnikiem Diesla są średnio ok. 7 razy wyższe niż dopuszczalne wartości ustanowione dla normy Euro 6 (obowiązuje ona od 2014 r.).

Wskazano w niej też, że rozbieżności między wynikami badań a wynikami osiąganymi przez pojazdy w trakcie normalnego użytkowania nie ograniczają się do NOx, ale odnoszą się także do innych substancji zanieczyszczających i do CO2. Badania mówią o tym, że rozbieżność między oficjalnymi a rzeczywistymi wartościami emisji CO2 z samochodów osobowych w Europie wyniosła w 2014 r. 40 proc.

Skandal ze zmanipulowanym oprogramowaniem wybuchł we wrześniu. W USA tamtejsza federalna Agencja Ochrony Środowiska (EPA) ustaliła, że oprogramowanie zainstalowane w ponad 480 tys. pojazdów Volkswagena z silnikiem dieslowskim uaktywnia system ograniczania emisji spalin (przestawianie silnika na szczególnie oszczędny tryb pracy) tylko na czas oficjalnych pomiarów testowych. Oznacza to, że w normalnych warunkach pojazdy Volkswagena z silnikami dieslowskimi mają lepsze osiągi, ale zanieczyszczają powietrze o wiele bardziej niż to dopuszczają przepisy w USA.

Nieco później okazało się, że problem dotyczy też samochodów Volkswagena sprzedawanych w Europie. Volkswagen ogłosił, że wezwie do modyfikacji ok. 8,5 mln aut w UE.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: PE potępił oszustwa ws. emisji spalin

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!