Polska Grupa Dealerów bezapelacyjnie lideruje polskiemu rynkowi dystrybucji aut. Przoduje też na polu zarządzania dochodami z F&I.
Pojęcie F&I to szeroko rozumiane zjawisko zarządzania dochodami, pochodzącymi ze sprzedaży usług finansowych i ubezpieczeniowych w stacjach dealerów samochodów. W strukturach dochodów dealerskich w Europie Zachodniej czy USA dochody z tych źródeł stanowią mniej więcej taką samą część dochodów jak dochody ze sprzedaży aut. W Polsce jest to chyba najbardziej niedoceniany element budowy struktury zysków w stacjach dealerskich, a do tego element o prawie nieograniczonym potencjale rozwoju.
Do kapituły rankingu zaproszono przedstawicieli większości instytucji finansowych i ubezpieczeniowych, które współpracują z rynkiem autoryzowanych dealerów samochodów. Każdy z członków kapituły otrzymał od redakcji "Magazynu Dealer" listę 10 wstępnie nominowanych dealerów. Następnie, każdy członek kapituły nominował dodatkowo jednego dealera. Na tej podstawie powstała ostateczna lista 22 dealerów nominowanych w rankingu. Ostatnim krokiem było przyznanie punktów poszczególnym dealerom. Można było przyznać 10 punktowanych miejsc, od 10 punktów za I miejsce do 1 punktu za miejsce X. Zsumowane punktacje wszystkich członków kapituły pozwoliły stworzyć ranking "Liderzy Dealerskiego Rynku F&I 2008".
W głosowaniu członków kapituły bezapelacyjnym liderem rynku F&I w Polsce została Polska Grupa Dealerów (PGD), zdobywając prawie dwukrotnie więcej punktów niż druga w rankingu firma dealerska. Z czternastu członków kapituły, aż trzynastu przyznało punkty PGD, w większości klasyfikując je na najwyższych miejscach. Dla większości obserwatorów rynku nie jest to żadnym zaskoczeniem. Struktury F&I w krakowskiej grupie funkcjonują od bardzo dawna i na odpowiednim poziomie profesjonalizmu. Można jedynie zażartować że przewaga punktowa w rankingu była wprost proporcjonalna do przewagi grupy PGD nad innymi dealerami w sprzedaży nowych aut.
Różnice między pozostałymi firmami pierwszej dziesiątki rankingu nie są już tak olbrzymie. II miejsce zajął także dealer z Krakowa - Viamot SA, który w ub.roku przeprowadził fuzję wewnątrz swoich dealerstw i całkowicie przeorganizował zarządzanie grupą swoich firm, także w aspekcie F&I. III miejsce przypadło jednej z najbardziej dynamicznie rozwijających się firm dealerskich w Polsce poznańskiej Grupie BEMO. W br. Bemo otworzyło dwa nowe obiekty w Szczecinie, dokładając do swojej grupy nową markę - Hyundai. W przyszłym roku również planują nowe inwestycje i nie jest już tajemnicą, że wchodzą w segment samochodów luksusowych, budując salon Mercedesa w Łodzi.
Ryszard Karlik, kolejny poznaniak, ze swoją Firmą Karlik zajął IV miejsce. Warto zwrócić tutaj uwagę, że jako pierwszy dealer stworzył w swojej strukturze F&I zespół doradztwa i zarządzania finansowego dla klientów nie tylko w zakresie kredytu czy leasingu, ale również instrumentów lokowania pieniędzy m.in. funduszy inwestycyjnych. Pierwsze dealerstwa zarządzane z Warszawy znalazły się na V i VI miejscu. Są to: Auto Plaza reprezentujące Forda i Dixi- Car sprzedające Ople i Chevrolety. Obie te firmy zarządzane są przez kobiety, w kolejności Marię Karkoszkę i Agatę Raniecką, a w rankingu jury doceniło zwłaszcza ich profesjonalne wykorzystanie instrumentów finansujących w obrocie autami używanymi. Kolejne dwa miejsca zajęli dealerzy wrocławscy - ADF i Dom Samochodowy Germaz, a pierwszą dziesiątkę zamykają dwaj dealerzy Nissana z Warszawy: Odyssey (w tym przypadku także Mazda) i Zaborowski.
Na liście 10 wyróżnionych i 24 nominowanych dealerów znajdują jedynie największe polskie firmy. 17 spośród nich ma miejsce na liście największych polskich dealerów TOP50, a wszystkie są w pierwszej setce dealerów o najwyższej sprzedaży aut nowych.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: PGD liderem rynku dealerskiego