PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Pieszy nie będzie miał pierwszeństwa przed pasami

Autor: PAP
09-10-2015 13:01
Pieszy nie będzie miał pierwszeństwa przed pasami
Fot. PTWP (Paweł Pawłowski)

Kierujący pojazdem nie będzie musiał ustępować pierwszeństwa pieszemu, który zbliża się do przejścia. Sejm przyjął w piątek uchwałę Senatu o odrzuceniu przygotowanej przez posłów PO takiej nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Tym samym trafiła ona do kosza.

W głosowaniu 197 posłów było za odrzuceniem uchwały Senatu, 217 przeciw, a 24 wstrzymało się od głosu. Za odrzuceniem uchwały Senatu była niemal cała PO - 178 posłów (choć 6 było przeciw, a 4 wstrzymało się), jeden poseł PiS, 3 posłów z PSL, 8 z SLD oraz kilku niezrzeszonych.
Sejm odrzuca stanowisko Senatu bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów.

Zgodnie z obecnymi przepisami pieszy, czekający na możliwość wejścia na przejście lub przechodzący przez jezdnię czy torowisko, jest zobowiązany zachować szczególną ostrożność. Natomiast pieszy znajdujący się na przejściu ma pierwszeństwo przed pojazdem. Nowelizacja zakładała, że także pieszy czekający przed przejściem ma pierwszeństwo przed pojazdem, z wyjątkiem tramwaju. Przed wejściem na przejście pieszy miałby jednak obowiązek zatrzymać się i upewnić, czy kierujący pojazdem ustępuje mu pierwszeństwa.

Przeciwnicy nowelizacji podkreślali, że to kierowca musiałby oceniać, czy pieszy chce przejść, a pieszy - czy kierowca się zatrzyma. Zwolennicy mówili, że w kulturze Zachodu jest oczywiste, że gdy pieszy zbliża się do przejścia, samochody stają.

Nowelizację Sejm uchwalił 25 września. Za jej przyjęciem głosowało wtedy 215 posłów, przeciw - 180, a 32 wstrzymało się od głosu.

1 października Senat jednym głosem przyjął uchwałę o odrzuceniu noweli. Wniosek zgłosił senator Aleksander Pociej (PO), który twierdził, że nowela zwalnia pieszych z obowiązku zachowania szczególnej ostrożności przy wchodzeniu na przejścia, więc może doprowadzić do większej liczby wypadków. Pociej twierdził także, iż dodatkowym argumentem byłoby spowolnienie ruchu samochodów. "Koledzy senatorowie zwracali też uwagę, że w bardzo wielu miejscach - w Warszawie mogę wymienić np. ulice Szpitalną, Chmielną, Nowy Świat - ludzie, jak z doświadczenia wiemy, dniami i nocami stoją" - mówił w Senacie. Ustawa ta więc, jak mówił, spowoduje, że "Warszawa zostanie jeszcze bardziej zablokowana".

Sejmowa komisja infrastruktury rekomendowała przyjęcie uchwały Senatu o odrzuceniu nowelizacji. W czwartkowej dyskusji w Sejmie PO "zdecydowanie" opowiedziała się za odrzuceniem uchwały; argumentowano m.in. że nowelizacja weszłaby w życie od 2017 r., co dałoby dużo czasu na kampanię informacyjną. PiS podzieliło stanowisko Senatu, bo nowelizacja "naraża pieszych", a najwięcej wypadków z ich udziałem jest właśnie na przejściach. Przedstawiciele innych klubów nie wypowiadali się. "W całej Europie Zachodniej są takie zapisy; każdy wie, jak tam kierowcy zachowują się przed przejściami" - mówił wiceszef resortu infrastruktury Paweł Olszewski.

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 596 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

798 535 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP