Po aferze Dieselgate będzie większy nadzór nad homologacją aut

Po aferze Dieselgate będzie większy nadzór nad homologacją aut
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Parlament Europejski opowiedział się w czwartek za wzmocnieniem europejskiego nadzoru nad systemem homologacji samochodów. Nowe regulacje są związane ze skandalem dotyczącym fałszowania przez Volkswagena odczytów emisji spalin, tzw. aferą Dieselgate.

  • Każdy kraj UE będzie musiał przeprowadzić co roku określoną liczbę kontroli samochodów - co najmniej jedną na każde 40 tys. nowych pojazdów silnikowych zarejestrowanych w tym państwie członkowskim w poprzednim roku.
  • Nie mniej niż 20 proc. tych testów będzie musiało być związanych z emisjami. W przypadku krajów o małej liczbie rejestracji samochodów przeprowadzonych zostanie przynajmniej pięć testów.
  • Komisja Europejska będzie również przeprowadzać testy i inspekcje, by sprawdzić czy samochody spełniają wymogi homologacyjne. Będzie mogła też nałożyć kary administracyjne na producentów samochodów w wysokości do 30 tys. euro za każdy niespełniający wymogów pojazd.

Zgodnie z nowymi przepisami każdy kraj UE będzie musiał przeprowadzić co roku określoną liczbę kontroli samochodów - co najmniej jedną na każde 40 tys. nowych pojazdów silnikowych zarejestrowanych w tym państwie członkowskim w poprzednim roku. Nie mniej niż 20 proc. tych testów będzie musiało być związanych z emisjami. W przypadku krajów o małej liczbie rejestracji samochodów przeprowadzonych zostanie przynajmniej pięć testów.

Komisja Europejska będzie również przeprowadzać testy i inspekcje, by sprawdzić czy samochody spełniają wymogi homologacyjne. Będzie mogła też nałożyć kary administracyjne na producentów samochodów w wysokości do 30 tys. euro za każdy niespełniający wymogów pojazd. Nowe ustawodawstwo wprowadza nowy system testowania. Centra testowe (tzw. służby techniczne) mają być regularnie i niezależnie kontrolowane.

- To silna ogólnoeuropejska reakcja na skandal Dieselgate. Przepisy te sprawią, że samochody będą bezpieczniejsze i czystsze, a testy na rzeczywiste emisje zapewnią, że w przyszłości Dieselgate nie będzie mogła się powtórzyć - powiedział europoseł Daniel Dalton (EKR), który kierował pracami legislacyjnymi w tej sprawie w Parlamencie.

Nowe regulacje zatwierdzono 547 głosami za, przy 83 głosach przeciw i 16 wstrzymujących się. Prawo musi zostać jeszcze formalnie przyjęte przez kraje członkowskie w ramach Rady UE. Nowe zasady będą obowiązywały od 1 września 2020 r.

Afera Dieselgate wybuchła w sierpniu 2015 roku, kiedy w wyniku dochodzenia Amerykańskiej Agencji Ochrony Środowiska (EPA) Volkswagen po raz pierwszy przyznał się do korzystania w silnikach Diesla z nielegalnego oprogramowania, które zaniżało pomiary emisji toksycznych tlenków azotu. Tzw. urządzenia udaremniające miały być stosowane w 11 mln pojazdów VW i spółek córek koncernu, w tym Audi i Porsche - również w samochodzie wykorzystanym w eksperymencie LRRI.

Poza VW w Dieselgate uwikłane były również inne koncerny, między innymi Daimler i BMW. Komisja Europejska w dalszym ciągu prowadzi wobec tych firm dochodzenie dotyczące możliwego naruszenia przepisów antykartelowych.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Po aferze Dieselgate będzie większy nadzór nad homologacją aut

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!