Po konsultacjach szereg zmian w projekcie ustawy o elektromobilności

Po konsultacjach szereg zmian w projekcie ustawy o elektromobilności
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

W wyniku konsultacji publicznych Ministerstwo Energii wprowadziło szereg zmian w projekcie ustawy o elektromobilności. Zmienia się wiele definicji, np. punkt ładowania musi zawierać miejsce postojowe. Zamiast zeroemisyjnych stref ruchu będą niskoemisyjne.

  • - Generalnie idziemy w kierunku urynkowienia, a mniej będziemy się starali sterować administracyjnie - mówi wiceminister energii Michał Kurtyka. Spadnie zatem zaangażowanie gmin w budowę infrastruktury ładowania, pierwszeństwo będą miały podmioty rynkowe.
  • Ustawa zawiera cele ilościowe. W gminie, liczącej ponad milion mieszkańców, w której zarejestrowano co najmniej 600 tys. samochodów, a na 1000 mieszkańców przypada ich co najmniej 700, do 2020 r. ma być co najmniej 1000 ogólnodostępnych punktów ładowania.
  • Projekt nadal zakłada zwolnienie samochodu elektrycznego z akcyzy. Auta na prąd będą mogły korzystać z buspasów i z wyższych odpisów amortyzacyjnych w przypadku firm, parkowanie w strefach płatnego parkowania będzie darmowe.

Jak mówił dziennikarzom wiceminister energii Michał Kurtyka, zainteresowanie konsultacjami było bardzo duże, zgłoszono szereg uwag. Wiele ze zgłoszonych kwestii znalazło się w projekcie.

Między innymi rozszerzono definicję pojazdów napędzanych paliwami alternatywnymi o te, które nie są samochodami - np. rowery i motorowery, co pozwoli rozszerzyć zakres usługi ładowania. Definicja stacji ładowania obejmuje również stanowisko postojowe, oprogramowanie, itp., co ma zapewnić miejsce postoju przy punkcie ładowania. Zdefiniowano pojazd napędzany wodorem. Wprowadzono też definicję umowy carshare, czyli nabycia prawa do korzystania z pojazdu przez określony czas. Jednocześnie carsharing uznawany będzie za rodzaj transportu publicznego.

Jak mówił Kurtyka, "generalnie idziemy w kierunku urynkowienia, a mniej będziemy się starali sterować administracyjnie". Spadnie zatem zaangażowanie gmin w budowę infrastruktury ładowania, pierwszeństwo będą miały podmioty rynkowe. - Zakładamy, że w latach 2019-2020 rynek powinien odpowiedzieć budową infrastruktury. (...) Ale jesteśmy przygotowani, żeby podmioty rynkowe wesprzeć z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu - mówił.

Ustawa zawiera cele ilościowe. W gminie, liczącej ponad milion mieszkańców, w której zarejestrowano co najmniej 600 tys. samochodów, a na 1000 mieszkańców przypada ich co najmniej 700, do 2020 r. ma być co najmniej 1000 ogólnodostępnych punktów ładowania. Dla gmin z ponad 300 tys. mieszkańców, gdzie zarejestrowanych jest co najmniej 200 tys. samochodów, a na 1000 mieszkańców przypada co najmniej 500 - punktów ma być co najmniej 2020. W gminach z ponad 150 tys. mieszkańców, co najmniej 95 tys. zarejestrowanych samochodów i wskaźnikiem ponad 400 pojazdów na 1000 mieszkańców punktów ma być co najmniej 100. A w gminach powyżej 100 tys., z ponad 60 tys. zarejestrowanych samochodów i wskaźnikiem ponad 400 pojazdów na 1000 mieszkańców cel wynosi 60 punktów.

- Na przełomie 2019 i 2020 r. będziemy dokonywali oceny realizacji tych celów. Jeżeli nie będzie on osiągnięty, będziemy uruchamiać mechanizm uzupełniający w postaci budowy infrastruktury przez miejscowego OSDe - wyjaśnił Kurtyka. Podstawowa sieć bazowa ma liczyć ok. 6 tys. punktów ładowania energią elektryczną i ok. 70 stacji gazu ziemnego CNG.

Projekt nadal zakłada zwolnienie samochodu elektrycznego z akcyzy. Auta na prąd będą mogły korzystać z buspasów i z wyższych odpisów amortyzacyjnych w przypadku firm, parkowanie w strefach płatnego parkowania będzie darmowe. Samochody elektryczne, na wodór i na gaz ziemny będą mogły poruszać w strefie niskoemisyjnej, którą może wyznaczyć samorząd. Kara za złamanie tego przepisu to 500 zł.

Zakłada się też powstanie ewidencji infrastruktury paliw alternatywnych i udostępnienie tych danych różnego rodzaju aplikacjom mobilnym, pomagającym kierowcom. Ładowarki dofinansowane przez państwo będą miały charakter otwarty, dostęp do nich mają mieć różni operatorzy usługi ładowania.

Odrębne przepisy poświęcono możliwości testowania na drogach publicznych elektrycznych pojazdów autonomicznych. Są też cele pośrednie dla administracji państwowej, w której flotach samochodowych do 2020 r. ma być co najmniej 10 proc. pojazdów elektrycznych, a do 2023 r. - co najmniej 20 proc. Docelowo wskaźnik ten wynosi 50 proc. w 2025 r.

Projektem zajmie się teraz Komitet ds. Europejskich, potem Stały Komitet RM, a w końcu sama Rada Ministrów.

Równolegle trwa proces legislacyjny nowelizacji ustawy o biopaliwach, która przewiduje utworzenie Funduszu Niskoemisyjnego Transportu (FNT). Fundusz będzie służył do finansowania działań związanych z elektromobilnością i paliwami alternatywnymi. Nowelizację w środę przyjął już komitet stały RM. Ten projekt przewiduje m.in. zasilenie FNT kwotą w wysokości 1,5 proc. wpływów z akcyzy od paliw silnikowych z poprzedniego roku. Jednak w 2018 r. FNT zostanie wyjątkowo zasilony z budżetu w inny sposób.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Po konsultacjach szereg zmian w projekcie ustawy o elektromobilności

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!